Många människor känner igen känslan av att vara hungrig trots att de ätit. Det kan bero på flera olika saker menar dietist Sofia Antonsson Bild: Mostphotos

Därför är du hungrig fast du åt nyss

Sofia Antonsson: ”Det kan bero på att du äter för mycket”

Hungrig trots att du åt nyss? Det kan bero på en mängd olika saker. Vardagspuls dietist Sofia Antonsson reder ut vad din hunger kan bero på.

Publicerad 2017-05-04 | Sofia Antonsson

Du äter lunch och knappt har du hunnit komma tillbaka till kontoret förrän magen börjar knorra och du är hungrig igen. Det finns flera anledningar till varför man blir hungrig eller sugen trots att man precis ätit. Här listar vi några och vad du kan göra åt dem.

  1. Du äter för mycket när du väl äter. En stor portion ger ett kraftigt blodsockersvar. När blodsockret pikar och precis börjar sjunka igen går kroppens alarmsystem igång. Fara och färde, nu måste vi ha mer energi, gärna i form av socker och där står du med en chokladbit i handen. För att undvika att hamna här är det mindre portioner och att äta långsamt som gäller. Det kan vara svårt för den som är väldigt hungrig. Tricket är då att äta något innan, ett glas vatten eller en morot, alternativt att äta oftare.
  2. Du äter dina känslor. Sedan barnsben har vi fått lära oss att känslor går att döva med mat. När vi föds, dör, gifter oss eller blir befordrade – allt ska firas med mat. När mat förknippas med känslor – eller tvärtom – kan det bli problematiskt att förstå varför man blir hungrig eller sugen. Kanske är man trött, stressad, uttråkad eller så känner sig ensam. Ett tips är att inte ge efter för suget direkt utan vänta ut impulsen - en kvart kan räcka – så är du inte lika sugen längre. Drick ett glas vatten, ring en vän eller läs en bok. Genom att avleda kroppen glömmer vi snabbt bort hunger och sug.
  3. Du tänker för mycket på mat och ätande. Dagdrömmer du om inköpen efter jobbet och vad du ska äta på kvällen? Sluta med det! Hjärnan är smart. När vi tänker på en sak väldigt ofta får den mer utrymme i hjärnan som uppmärksammar mat mycket lättare. Minsta prassel blir en godispåse, en lukt blir signal för mat och så vidare. Kommer tanken på vad du ska äta ikväll. Tacka för påminnelsen och be tanken att återkomma vid ett senare tillfälle.
  4. Du äter för näringsfattig mat. Processad och förädlad mat innehåller mindre näring, men även om du äter frukt och grönsaker så har näringsinnehållet minskat där också och vi behöver äta mer för att få i oss samma mängd näring som för bara några år sedan. Näringsfattig mat gör att kroppen inte känner sig nöjd och vill ha mer. Vi är övergödda men undernärda, det vill säga, vi äter många kalorier, men utan näring. Enklaste sättet att få i sig mer näring är att äta närproducerade, ekologiska frukter och grönsaker, bär, nötter och frön. Laga enkel mat från grunden och undvik snabba lösningar i form av hel- och halvfabrikat.