trött Bild: Johnér

Trött och orkeslös? Det kan bero på det här

6 skäl till att du känner dig orkeslös

Sitter du och klipper med ögonen vid skrivbordet? Bildar kaffekopparna kö på din arbetsplats?
Det finns en rad olika anledningar till att du är så trött – här är några energitjuvar att ta itu med.

Publicerad 2016-07-05 | Senast ändrad 2016-10-13 | Vardagspuls

Först och främst bör du kolla upp så att du inte lider av någon sjukdom – det finns en rad sjukdomar som gör att du känner dig trött och orkeslös trots att du sover tillräckligt mycket.

Lider du av sköldkörtelrubbningar så kan du känna dig trött och orkeslös. Det finns även något som heter ME/CFS, vilket innebär kronisk utmattningssydrom. Lider du av detta känner du dig utmattad och kan även ha en infektionskänsla, som värk, i kroppen. Det finns ingen exakt siffra över hur många som lider av det här i Sverige men uppskattningsvis är det mellan 20 000 och 40 000 personer. Läs mer om det här på 1177 Vårdguiden. ME/CFS står för myalgisk encefalomyelit/chronic fatigue syndrome och har många liknelser med utmattningssydrom.

Den 12 maj är internationella ME-dagen som sytfar till att uppmärksamma sjukdomen för bättre kännedom hos både allmänhet och inom vården.

Nedan följer sex anledningar till att du kan vara trött trots att du i övrigt är helt frisk.

1. Du skippar frukost

En snabb kopp java och sedan rusar du ut genom dörren. Dumt. Efter nattsömnen behöver kroppen fylla på med bränsle. Att äta frukost både kickstartar din energi och får igång din förbränning. En bra frukost kombinerar långsamma kolhydrater, bra fetter och protein. Hitta en variant som passar dig! Vad sägs om grekisk yoghurt med frukt, skivat kokt ägg på fullkornsbröd eller gröt med bär? Har du stressiga morgnar kan du till exempel förbereda en smoothie kvällen innan.

2. Det råder torka

Att ha druckit för lite vatten – så lite som 2 procent över ”normal" vätskebrist – drar ner din energinivå rejält. Det får ditt hjärta att jobba mindre effektivt, vilket i sin tur gör att syre och näringsämnen når dina muskler och inre organ mycket långsammare. Vi bör försöka dricka 1,5 till 2,5 liter vatten/vätska om dagen. Här hittar du en vattenkalkylator som kan ge en fingervisning.

3. Pollenhelvetet påverkar

Trötthet är ett vanligt symtom på allergi. Kontakt med allergenet (det retande ämnet) kan ge trötthet, huvudvärk, lock för öronen, koncentrationssvårigheter och rentav försämrat minne. Om du är tröttare än vanligt vissa perioder på året, till exempel på våren och sommaren, så kan det hända att du lider av pollenallergi. Men det finns också icke säsongsbunden allergi, till exempel mot damm eller pälsdjur. Prova först med receptfria mediciner som du köper på apoteket. Har de inte tillräcklig effekt så kan läkare skriva ut starkare allergimedicin, det kan också vara aktuellt med allergivaccinering. Prata med din läkare om vilken behandling som passar dig bäst.

4. Du duckar träningen

Att hoppa över träningspasset för att du känner dig lite seg kan snarare få dig att känna dig ännu tröttare. En amerikansk studie visade att i övrigt friska vuxna som började träna lätt (så lite som 20 minuter tre gånger i veckan) kände sig mindre orkeslösa och fick mer energi i vardagen efter sex veckor. Regelbunden träning stimulerar ditt blodomlopp, bygger styrka och stabilitet och ger dina vävnader bättre syreupptagning. Så nästa gång soffan hägrar – ta en liten powerwalk istället.

5. Det fattas järn

Så många som var tredje svensk kvinna lider av järnbrist, en åkomma som drabbar kvinnor i högre grad än män. Problemet går att förebygga med kost, men när du väl har en konstaterad järnbrist behöver du medicinsk hjälp för att komma upp på rätt nivåer igen. Lägg på ett järnpiller genom att maxa kosten med järnrika livsmedel – hela listan hittar du här.

6. Du äter skräp

Det bränsle du förser din kropp med resulterar i hur mycket energi du har under dagen. Snabba kolhydrater och godis ger din kropp skyhöga blodsockernivåer – som dyker lika fort. Topparna och dalarna gör dig trött och orkeslös. Var snäll mot din kropp och byt till exempel från vitt bröd till fullkorn, från ohälsosamma mellanmål till smarta snacks som mandlar, kokta ägg eller keso.

Källa: Astmaochallergilinjen.se, Health.com, MåBra.com