yoga yin-yoga pose Bild: Johnér

Därför är yin yoga bra för dig

Yin-yoga är en yogaform som fokuserar på meditation och på att sjunka in i rörelserna för att koppla ihop kropp och sinne. Genom den kan du öva upp din rörlighet i bäckenbotten och mjuka upp dina leder i både rygg och lår.

Publicerad 2015-11-02 | Vardagspuls

Precis som alla andra yogaformer är det viktigt att utgå från din egen kropp och egen förmåga, och inte jämföra dig med någon annan. På så sätt kan du också hitta ett lugn och fokusera bara på dig själv. Det är utmärker yin-yoga är att du gör alla övningar på golvet och håller positionerna i tre-fem minuter.

5 fördelar med yin-yoga

  • Lederna blir mjuka och skapar rörlighet
  • Du blir lugn och avslappnad
  • Skapar ett lugnare sinne
  • Passar alla
  • Du får en större medveten närvaro

Yin-yoga är en yogaform där målet är att släppa alla spänningar i kroppen och hamna i ett lugn. Det är en mindre fysisk yogaform än till exempel vinyasa och ashtanga. Men yin-yogan är fortfarande väldigt aktiv eftersom du håller igång kroppen under hela yogapasset. ”Yang” betyder aktivitet och ”yin” betyder vila och både orden är viktiga riktlinjer för att utöva yoga. För att öka välbefinnande kan du lära dig balansera yin och yang, så att du får lite av båda, menar träningsguiden Yogobe.

Vem passar yin-yogan för?

Om du känner dig stel och har smärta i kroppen kan yin-yoga hjälpa till med att stretcha ut bindvävnaden i ditt stela område. Du som känner dig trött eller har mycket tankar som snurrar runt kan också utöva yin-yoga och för att fylla på med energi. Alla är unika och därför ser positionerna olika ut för varje person. Det gäller att sträva efter vad varje position är ute efter. Den som också vill ha mer fysisk yoga kan därför kombinera yin-yogan med någon av de andra.

Källa: Yogobe