fryser om händerna Bild: Johnér

Här är anledningen till att du alltid har kalla händer

Problemet sitter i axlarna

Fryser du nästan jämt om händerna? Även när du sitter inomhus på kontoret framför datorn? Anledningen är stela axlar enligt massören Polly Stevens. Men det finns enkla knep att ta till för att bli kvitt kalla händer.

Publicerad 2016-03-01 | Vardagspuls

Är du en typisk kontorsråtta med lite dålig hållning? Kanske är du också dålig på att ta pauser eller röra på dig under arbetsdagen? Då är risken stor att du ofta fryser om händerna när du sitter och knapprar på tangentbordet. För problemet är ofta störst just för de som sitter mycket framför datorn. Men orsaken sitter egentligen inte i händerna – utan i axlarna. Det här säger massageterapeuten Polly Stevens till brittiska livsstilsmagasinet Good housekeeping. 
– Spänningarna i axeln kan orsaka tryck i armhålans muskler vilket kan bromsa blodcirkulationen från armen till handen, säger hon.

Stretcha 

Men det som är så bra är att det är enkelt att komma till rätta med bekymret. Och då snackar vi inte torgvantar eller skållheta koppar med te att värma sig med. Vi pratar om att ta tag i problemet från grunden – och rätta till dina spända muskler.

Har du ännu inte blivit så stel i axlarna så att du får ont kan det räcka med att du ser till att kontinuerligt under dagen röra på dig. Res dig upp var 30:e minut och gå omkring lite medan du roterar dina armar framåt och bakåt. Ett tips som Polly Stevens ger är att stretcha på kontorsstolen. Håll tag på höger sida av stolen och böj din nacke åt vänster håll. Gör likadant på andra sidan.

Viktig med bra stolar

Polly Stevens lyfter också fram vikten av ergonomiska stolar med bra ryggstöd och höj- och sänkbara bord på arbetsplatsen. Bara att stå upp vid skrivbordet  eller att sitta på en pilatesboll istället för på en vanlig stol kanske kan hjälpa dig att behålla en god cirkulation genom kroppen så att du slipper bli kall om händerna. Dessutom bränner du fler kalorier och kommer bli mycket piggare!

Massörens 3 tips

  1. Res på dig från kontorsstolen var 30:e minut.
  2. Stretcha ofta, även framför datorn.
  3. Sitt så att dina ögon är i höjd med datorskärmens överkant.

MER:

5 övningar att göra vid skrivbordet

7 anledninar till att du alltid känner dig frusen

 

  • Om du har stora problem med stel nacke och rygg rekommenderar Polly Stevens att du ska uppsöka en naprapat eller kiropraktor för att reda ut orsaken till problemen.
  • Även massage kan verka lindrande för stela ryggar, nackar och axlar och ett varmt bad fungerar mot stress och får hela kroppen av slappna av.
  • Och glöm inte att stretcha nacken och ryggen kontinuerligt för att lindra smärta!