Att fisarna luktar olika illa kan bero på vad du ätit men också på tarmflorans sammansättning av bakterier Bild: Mostphotos

Därför luktar fisarna så olika – och en del inte alls

En kolhydratrik kost kan göra att du pruttar mer

Alla har vi gas i tarmarna. Vissa mer än andra. Men varför luktar vissa fisar så illa medan andra bara hörs men inte känns? Vardagspuls tog ett ordentligt tag om något så naturligt som gaser i magen.

Publicerad 2018-01-24 | Vardagspuls

Alla människor pruttar. Så är det bara. För vissa känns det väldigt pinsamt att släppa en fis inför andra medan andra inte har några som helst problem med det. Hur som helst är det helt naturligt att fisa, vi har flera liter gas i magsäcken och tarmarna, och för den som undviker att släppa ut gasen kan det bli ännu värre. Då stannar gasen nämligen kvar i tarmarna och smärta kan uppstå. Det är vanligt att gas samlas där tjocktarmen kröker sig, till höger eller vänster överst i magen, så det är inte konstigt att obehaget känns just där.

Gas bildas i huvudsak på grund av bakterier som spjälkar kolhydrater som inte brutits ned i tunntarmen men också på att du svalt mycket luft i samband med att du äter och dricker.

Fisar luktar olika

Och så kommer vi till det där med fisarnas lukt. Du har säkert tänkt på att vissa luktar mer än andra. Varför är det så? Det hela beror helt enkelt på vad du ätit men också på bakteriernas sammansättning i din tarmflora.

Nedan följer några anledningar till att du upplever mycket gaser och lukter.

Du äter en kolhydratrik kost

Du som äter mycket kolhydrater har kanske lagt märke till att du fiser mycket. Det beror helt enkelt på att det socker som finns i kolhydraterna inte kan absorberas och därför ligger kvar och jäser i tarmarna. Gasen består av vätgas, koldioxid och metangas men brukar vara luktlös enligt Metro. Besväras du av mycket gaser kan du med andra ord prova att dra ner på mängden kolhydrater.

Du äter proteinrik mat eller proteintillskott

Så här är det. Ju mer svavelhaltiga äggviteämnen din kost innehåller desto större är risken att pruttarna luktar illa och mer. Det beror helt enkelt på att dessa äggviteämnen bidrar till fler luktämnen i gasen enligt Metro. Det är inte ovanligt att personer som tar proteintillskott i samband med träning upplever en ”starkare” odör på fisarna.

Du äter mycket vegetariskt

Är du vegetarian och funderar över varför magen ofta bullrar och har sig? Det beror förmodligen på att du äter mer baljväxter så som linser och bönor, grönsaker som broccoli, blomkål och kål samt mer fiberrik kost. Dessa livsmedel har magen svårare att bryta ner och därför bildas mer gas. Den som äter hälsosamt kan därför uppleva mer gaser i magen. Tyvärr luktar dessa fisar ofta illa.

Sofia Antonsson: Ät så här om du har IBS och är vegetarian

Du diggar ägg

Vi som tycker om ägg vet att det finns en baksida. Fisarna luktar inte så gott. Ja, det luktar rentav ägg. Det beror på att gulan innehåller svavel. Tarmens enzymer har svårt att bryta ner dessa svalebildningar vilket leder till att dessa hamnar i grovtarmen där det finns bakterier som är mycket bättre på att hantera svavel än andra bakterier. När svavelbildningarna brutits ner uppstår en restprodukt som kallas svavelväte och som ger fisarna den där lukten av ruttet ägg.

Därför är ägg ett riktigt superlivsmedel

12 gasiga fakta

  1. Varje dag passerar en stor mängd gas genom våra tarmar. Gasen bildas vid matsmältning men består även av den luft vi sväljer när vi äter. De flesta av oss producerar cirka 0,5 -1,5 liter gas varje dygn.
  2. Vi människor fiser ungefär i snitt 14 gånger per dag. Gasen består av en blandning av syre, kväve, väte, koldioxid och metan.
  3. Det är vanligt att gravida får gaser eftersom gasen samlas på ett mindre ställe än vanligt. Hormoner är också med och bidrar till att gravida får mer gaser.
  4. För vissa människor kan gaserna bli så jobbiga att de måste uppsöka läkare. Det finns receptfria läkemedel som hjälper till att göra det lättare för gasen att komma ut.
  5. IBS, laktosintolerans och glutenintolerans kan medföra att du får mer gaser än normalt. Fibrer, baljväxter och mycket frukt och grönsaker ökar mängden gas i tarmen. Därför släpper sig vegetarianer mer än köttätare.
  6. Stekt och fet mat kan förvärra besvären.
  7. Sötningsmedel som till exempel sorbitol och mannitol som finns i vissa sockerfria livsmedel kan ställa till med gasproblem i magen.
  8. Att röka och tugga tuggummi medför att du får mer gaser eftersom du sväljer mer luft.
  9. Om du inte släpper ut dina gaser kan du känna dig uppkörd och få kortvarig smärta men så fort gasen släpps ut brukar det gå över.
  10. Försök äta långsamt, mindre portioner och motionera för att undvika gasbildning.
  11. Sök alltid hjälp om du upplever ihållande buksmärtor i kombination med gasbesvär. Väldigt besvärliga magproblem kan bero på Ulcerös kolit eller eller Crohns sjukdom. I vissa fall kan det bero på inflammerade tarmfickor.
  12. Om du upplever en tillfällig period av gaser kan det het enkelt bero på att magen är i obalans. Då kan du testa att äta probiotika och mjölksyratabletter för att återställa tarmfloran. 

Källor: Hälsoliv, SVT, Illustrerad vetenskap, Magkliniken, Metro och Medibas.