Vardagspuls choklad må bra lista Bild: Johnér

Därför mår du bra av choklad

6 goda skäl att stoppa i dig regelbundet

Det finns många goda anledningar att njuta av choklad. Förutom att det smakar gott kan det minska risken för hjärtinfarkt och stroke, enligt en studie. Men som med allt gott gäller det att vara måttfull.

Publicerad 2015-10-07 | Senast ändrad 2017-01-16 | Vardagspuls

Studien, som gjorts på hela 21 000 personer över 12 år av University of Aberdeen, har hittat många bra anledningar till att äta choklad regelbundet, kanske så ofta som varje dag. Även tidigare studier har visat flera hälsoeffekter hos chokladen. Vardagspuls har listat de främsta.

1. Minskar risken för hjärtinfarkt

Forksarna har dragit slutsatsen att de som äter upp till 100 gram choklad per dag löper hela 25 procents mindre risk att drabbas av hjärtinfarkt under den tiden jämfört med personer som inte alls äter choklad. Forskarna har också slagit fast att denna effekt inte bara finns hos den "finare" mörka chokladen utan också hos vanlig mjölkchoklad. Bra för oss icke-finsmakare att veta...
Psst... Tänk bara på att 100 g choklad innehåller mellan en tredjedel och en fjärdedel av den energi som en genomsnittlig kvinna behöver per dag. Att äta så mycket choklad av den mer sockerstinna varianten ger samtidigt ett för högt intag av socker.

2. Skyddar mot stroke

Samma studie visade att risken att drabbas av stroke minskade med hela 23 procent hos de som äter upp till 100 gram choklad per dag. Men även här gäller ju samma sak som ovan – 100 gram choklad per dag är för mycket att stoppa i sig kalorimässigt för de allra flesta.

3. Bra för hjärnan

Choklad innehåller magnesium som är viktigt för hjärnan funktioner och koffein som är uppiggande och ökar koncentrationen. Choklad är dock långt ifrån den enda källan till magnesium. Och koffein finns i större mängder i både kaffe och te.

4. Antioxidanter

Kakao innehåller antioxidanter. Det är dock oklart om det är själva antioxidanterna i choklad som ger en del av hälsoeffekterna, men klart är i alla fall att antioxidanter speglar de ämnen som annars gör det. Dock finns andra livsmedel som är betydligt bättre källor till näringsämnen av det slaget, som broccoli, blåbär och vitlök.

5. Sänker stressnivån

Enligt en amerikansk studie kan 40 gram choklad om dagen i två veckor minska stressnivån hos personer med ångest. Choklad främjar också kroppens produktion av serotonin, en signalsubstans som får oss att känna oss nöjda och glada.

6. Motverkar järnbrist

Mörk choklad med riktigt hög kakaohalt har i regel ett högt järninnehåll. Det kan räcka att du äter 100 gram järnrik choklad för att få i dig ditt rekommenderade dagliga intag av järn.

Boosta ditt träningspass med choklad!

...men tänk på det här

Många av chokladens goda egenskaper är kopplade till kakaon och går till viss del förlorade om du i stället äter kakaofattig mjölkchoklad. Dessutom kan choklad innehålla stora mängder socker och fett – så måttlighet är ledordet.

Källor: Daily mail, Telegraph, Metro UK