Därför ska du inte hetta upp olivoljan Bild: Vardagspuls

Därför är det bättre att äta olivoljan kall

Temperaturen gör större skillnad än kvaliteten

Brukar du steka i olivolja och tänka att du tillgodogör dig alla oljans nyttigheter? Då bör du tänka om. Enligt en studie är det viktigare att oljan äts kall än att den är av god kvalitet.

Publicerad 2016-10-12 | Senast ändrad 2017-01-17 | Vardagspuls

Att olivolja är nyttigt är en vida spridd sanning vid det här laget. Oljan har utsetts som en viktig del av den nyttiga medelhavskosten och ses också som en förklaring till den så kallade "franska paradoxen": trots att fransmän röker mycket mer än oss och äter samma mängd mättat fett, så lever de längre och drabbas i mindre utsträckning av hjärt- kärlsjukdomar. Men en studie visar att det också är viktigt hur vi använder oljan – och inte i första hand hur god kvalitet den är av.

Ny mätmetod

I studien, som genomfördes vid University of Glascow i Skottland, fick 70 frivilliga försökspersoner lämna urinprov. Sedan delades de upp i två grupper där den ena fick ta 20 ml extra virgin olivolja varje dag, medan den andra gruppen fick ta lika mycket "vanlig" olivolja dagligen.

Genom att titta på förändringar i proteinet i urinproven kunde forskarna mäta små förändringar i försökspersonernas hjärthälsa. Denna nya mätmetod är mycket mer tillförlitlig än att titta på till exempel kolesterolnivåer, menar forskarna.

Kvaliteten mindre viktig

Slutsatsen var att hälsovinsten av att dricka rå olivolja var densamma – oavsett om man använda en extra virgin eller en "vanlig", det vill säga en kemiskt processad, olivolja. Däremot spelar det roll om oljan intas kall eller uppvärmd.

När oljan värms upp förändras dess komposition drastiskt. Många av de ämnen som finns i olivplantan naturligt bryts ner liksom flera av de nyttiga fettsyrorna. Dessutom kan oönskade ämnen uppstå när fettsyrorna löses upp, bland annat giftiga aldehyder. För just olivolja händer det redan vid låga temperaturer, när oljan börjar ryka. En brittisk studie visade att fler giftiga ämnen bildades när en extra virgin olivolja hettades upp än en kemiskt processad.

Självklart kan det vara värt att välja en extra virgin olivolja för smakens skull eller för att man vill ha en mer naturlig produkt. Men för att få ut det mesta av oljan för din hälsa: använd den kall för att dressa din sallad med den eller doppa bröd i istället för till stekning.

Källa: BBC, The American Journal of Clinical Nutrition

5 goda sätt att använda olivoljan kall

Istället för att använda oljan till stekning kan du...

1. Dressa din favoritsallad med den.
2. Stänka i pastan efter att du hällt av vattnet. Höjer smaken och gör att pastan inte klibbar ihop sig.
3. Droppa på en skiva bröd innan du lägger på ditt favoritpålägg.
4. Droppa i en soppa innan servering. Snyggt och gott!
5. Häll på en grillad eller stekt bit kött eller fisk för att "återfukta" och smaksätta.