glad peppad träning Bild: Johnér Bildbyrå

Därför ska du prata med dig själv på gymmet

Studie visar: Peppen har effekt

Prata med dig själv på gymmet, det är faktiskt bra. Okej, det låter lite galet. Men vad du säger till dig själv i dina tankar kan göra hela skillnaden under träningspasset.
Därför ska du börja peppa dig själv!

Publicerad 2015-05-06 | Vardagspuls

Vad du säger till dig själv i löparspåret, på gymmet och i yogastudion spelar stor roll. En studie publicerad i Medicine & Science of Sports & Exercise slog fast att självpepp har stor effekt. Att tänka positivt och uppmuntra dig själv under träningspasset får dig helt enkelt att kämpa hårdare och längre, vilket i förlängningen har stor effekt på uthålligheten. Egentligen handlar det om att rent mentalt övervinna hindren och få dem att kännas mindre.
– Det här tankesättet påverkar hur vi uppfattar utmaningarna och får dem att framstå som enklare, säger Anthony Blanchfield, läkare och en av forskarna, till Fitness Magazine.
Så börja bli medveten om vad du säger till dig själv under löparpasset och body pump-timmen. Byt ut de där "Å fy vad jobbigt, det här kommer jag aldrig att orka"-tankarna till "Bra jobbat! Nu är jag redan halvvägs!"

Här är 10 bra saker att säga till dig själv:


- Jag orkar!
- Kolla vad stark jag är!
- Det här går ju jättebra!
- Jag klarar det här!
- Nu är det inte långt kvar!
- I dag kommer jag orka lite mer än vad jag gjorde igår.
- Bara lite till!
- Heja mig!
- Jag är SÅ bra som gör det här.
- Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst!