kaffe snackis Bild: Johnér

”Skulle inte ha druckit det där kaffet”

Nu vet forskarna varför koffein stör din sömn

Har du svårt att sova efter att ha druckit kaffe?
Koffeinet kan vara anledningen – men kanske inte på det sätt som du tror.

Publicerad 2015-09-24 | Vardagspuls

Att det är dumt att dricka kaffe före läggdags vet många. Det blir helt enkelt omöjligt att somna. Men varför är det så?

Koffeinet är ett stimuli som gör dig pigg, det stämmer, men vad forskarna nu också har kommit fram till är att det faktiskt rubbar din inre klocka.

Studien, i Science Translation Medicine, visar att en dubbel espresso tre timmar före sänggåendet, försenar produktionen av sömnhormonet melatonin med cirka 40 minuter.

Studien bestod av två delar. I den ena utsattes celler i en skål för koffein, därefter räknade forskarna ut hur detta förändrat deras förmåga att hålla tiden. Det visade sig att koffeinet kunde ändra de kemiska klockor som tickar i varje cell i den mänskliga kroppen.

I den andra delen fick försökspersoner äta en koffeintablett för att därefter exponeras för olika grader av ljus. Vid starkt ljus visade sig effekten av koffeinet vara hälften så stark som vid svagt ljus.  

Att dricka kaffe vid rätt tidpunkt kan därmed hjälpa människor att anpassa sig snabbare till jetlag, vilket beror på att kroppens klocka är ur synk med den lokala tidszonen.

Men hur mycket kaffet påverkar, skiljer sig från person till person. Du som har problem med sömnen bör undvika kaffe från sen eftermiddag eller tidig kväll. Efter tre timmar kickar koffeinet in.

Flyger du västerut?  Drick och njuut!