superbär Bild: Johnér

De svenska superbären

De senaste åren har så kallade "superbär" fått stort genomslag inom hälsokosten, bland dem goji- och acaibär. Men flera av de bär som odlas traditionellt och växer vilt i Sverige har massor av goda effekter på hälsan. Vardagspuls listar de svenska superbären – och anledningarna till att du bör äta mycket av dem.

Publicerad 2016-03-21 | Senast ändrad 2017-07-13 | Vardagspuls
 

Dietist Sofia Antonsson visade upp nyttiga svenska bär i studion – i Vardagspuls 22 mars.

Tranbär

Dessa syrliga bär har länge använts vid urinvägsinfektioner och sådana effekter har också bekräftats av studier. En studie publicerad i Canadian Journals och Microbiology visade att pulver gjort på tranbär kunde hindra vissa bakterier från att fästa i slemhinnorna och dämpa deras spridning.

Prova till exempel att göra de här goda pistage- och tranbärsgodisarna.

Rönnbär

Det mycket syrliga rönnbäret är väldigt rikt på C-vitamin. De äts inte råa men är utmärkt att göra marmelad eller gelé. Att vitamin C skulle kunna hjälpa till att kurera en förkylning är inte riktig belagt, däremot är det ett av de vitaminer som ditt immunförsvar behöver för att kunna fungera optimalt. Här kan du läsa mer om varför C-vitamin är bra för din kropp.

Lingon

I en svensk studie sågade forskare nyligen det brasilianska acaibäret och lyfte istället fram svenska lingon som ett hälsosamt alternativ. Detta vanliga svenska bär kan enligt studien bromsa effekterna av en kost med mycket fett, bland annat genom att bromsa viktuppgång och förhindra uppkomsten av fetma. Dessutom skyddade bäret mot insulinresistens och låggradig inflammation. 

Blåbär

Liksom de svenska lingonen kan blåbär till viss del bromsa effekter av en fet kost. Bären kan dessutom skydda mot inflammationer och innehåller mycket vitamin C, K och B6, vilket gör blåbär bra för immunsystemet och blodets koaguleringsförmåga. Bäret innehåller också, liksom choklad, flavonoider. En studie, publicerad i Annals of Neurology, visade att kvinnor som äter bär rika på flavonoider kan skjuta upp försämringen av minnet när man blir äldre.

5 goda skäl att njuta av blåbär

Aronia

Aroniabärren, som växer i Sverige, USA och Östeuropa, är fullproppade med vitaminer, bland annat vitamin C. Dessutom innehåller de stor mängder järn, vitamin B och folsyra, som är särskilt viktigt för gravida kvinnor att få i sig mycket av. Liksom tranbär innehåller aroniabär proantocyaniner som skyddar mot urinvägsbesvär.

Nypon

Nypon är sprängfyllda av vitamin C, som bland annat minskar risken för hjärtsjukdomar, håller ditt immunförsvar starkt och hjälper till med läkandet.

Svarta vinbär

Även svarta vinbär är viktiga C-vitaminkällor. Enligt Livsmedelsverkets studie är svarta och vita vinbär bland de största källorna till C-vitamin bland de svenska bären.

Havtorn

Ännu en C-vitaminbomb, endast slagen av vinbär bland de svenska bären, enligt Livsmedelsverket. Dessutom innehåller havtorn aminosyror och vitaminerna A, E, K och B. Men den största anledningen till superbär-statusen är att de innehåller höga halter av omega 7, som bland annat är bra för våra slemhinnor. Liksom blåbär är havtorn också rika på flavonoider, som sakta ned försämringen av minnet.

Jordgubbar

Sveriges populäraste bär uppskattas inte bara för sin söta smak – det innehåller också massor av nyttigheter. Jordgubbar och hallon är de enda svenska bären som klassas som källor till folat, en form av B-vitamin som kroppen behöver för att bilda nya celler och röda blodkroppar.

Bubblare: Hallon

Eftersom ett hallon består av en klunga små bär, var och en med en egen kärna, innehåller hallon mer fibrer än de flesta andra bär. Dessutom är de en bra källa till folat (se ovan). En annan anledning att äta dem är förstås att de smakar fantastiskt...

Källor: Livsmedelsverket, Lunds universitet, Aftonbladet

Bilder: Johnér, Pixabay