Magkatarr kan förvärras av rökning, akohol och hårt stekt mat Bild: Mostphotos

Den här maten ska du undvika om du har magkatarr

Sofia Antonsson: Trenddrycken kan vara en riktig bov

Sura uppstötningar, halsbränna och smärtor i övre buken är vanliga symptom på magkatarr. Vardagspuls dietist Sofia Antonsson tipsar om vad du kan äta – och göra för att undvika obehagliga problem med magen.

Publicerad 2017-05-03 | Erika Sjöö

Magkatarr i sig är ingen sjukdom utan ett samlingsnamn för en rad olika problem relaterade till matsmältningen. Typiska symptom på magkatarr är illamående, halsbränna, sura uppstötningar, smärtor i övre buken, tidig mättnadskänsla, tryck i mellangärdet, (gasig mage) och rapningar.

Man skiljer mellan akut magkatarr, vanlig magkatarr och kronisk magkatarr.

Det akuta tillståndet kan orsakas av att du ätit druckit stora mängder alkohol eller ätit antiinflammatoriska läkemedel.

Gallstensproblem kan ligga bakom

Det kan vara svårt att hitta en specifik orsak till vanlig magkatarr. Sjukdomar som till exempel magsår, matstrupsinflammation, gallstensbesvär, kärlkramp och överkänslighet mot gluten eller laktos kan ligga bakom.

Vid magkatarr tömmer sig magsäcken till tarmsystemet oregelbundet och stora portioner kan medföra att magsäcken inte kan spänna ut sig ordentligt. Magkatarr kan förvärras av fet mat, rökning, koffein, läkemedel med acetylsalicylsyra och stora måltider.

Den kroniska magkatarren (astrofisk gastrit) är ett allvarligare tillstånd som kan orsakas av irritation i magslemhinnan. Diagnos ställs genom gastroskopi hos läkare. Vid kronisk magkatarr är magsäckens förmåga att producera saltsyra kraftigt försämrad.

Undvik hårt stekt mat

Personer med magkatarr bör i första hand se över sina levnadsvanor menar Vardagspuls dietist Sofia Antonsson.

– Se till att undvika irriterande mat som till exempel hårt stekt och kryddad mat och sura livsmedel som till exempel apelsinjuice, tomat och vin. Kaffe och choklad kan också öka symptomen genom att du får mer halsbränna och känner dig uppkörd, säger Sofia Antonsson.

Det är också viktigt att se över dina stressvanor. Kanske tränar och arbetar du hårt?

– Personer som stressar mycket bränner mera näring och vi behöver alla näringsämnen för att kunna producera saltsyra och matsmältningsenzymer, säger Sofia Antonsson.

Smoothien – en bov

Det finns andra knep för att minska besvär med magkatarr. Du kan till exempel prova att ligga med huvudet högre upp, inte äta för sent, äta lite och ofta och se till att du får den sömn du behöver. Ett annat knep är att undvika mat i dryckesform.

– Du som har matsmältningsproblem bör försöka tugga maten ordentligt för att få igång saltsyraproduktionen. Nuförtiden är det många som dricker sin mat i form av till exempel smoothies, vilket inte alltid är så bra eftersom kroppen inte hinner aktivera matsmältningssystemet då vätskan åker ner direkt, fortsätter Sofia Antonsson.

Eftersom magkatarr anses vara nära besläktad med IBS kan det vara bra att försöka undvika gasbildande livsmedel som till exempel bönor, linser och lök.

Syrehämmande medicin – inte nödvändigtvis bra

På apoteket finns det receptfria läkemedel mot magkatarrssymptom. Du kan även via vården få syrehämmande preparat, men dessa är Sofia Antonsson skeptiskt till.

– I mitt jobb som dietist träffar jag många människor som inte blir hjälpa av syrehämmande preparat. Man bör inte äta dessa preparat i mer än fjorton dagar eftersom man sett långtidsbiverkningar som tarminfektion, frakturer och hjärt-kärlsjukdom. Ändå träffar jag många som får det utskrivet betydligt längre än så.

För att testa din produktion av saltsyra kan du prova att dricka lite bikarbonat.

– Häll i 1 tesked bikarbonat i ett halvt glas vatten. Drick och se vad som händer. Om bikarbonaten reagerar med saltsyran börjar du rapa. I annat fall händer ingenting vilket kan vara ett tecken på att du har för mycket magsyra. Jag vill dock poängtera att detta inte är någonting supervetenskapligt, säger Sofia Antonsson.

Källor: Netdoktor, magkatarr.se

Tyckte du om den här artikeln? Då föreslår vi att du skriver upp dig på vårt nyhetsbrev. Helt gratis. Prenumerera här