Vardagspuls godis broccoli sötsug egentligen behöver studie Bild: Johnér

Sugen på godis? Nej, broccoli...

Det här behöver du egentligen när du blir lite sugen

Du känner dig sugen på godis, men behöver egentligen – broccoli. Enligt brittiska kostexperter äter vi ofta onyttigheter för att vi misstolkar vad kroppen skriker efter.

Publicerad 2015-10-16 | Senast ändrad 2017-09-28 | Vardagspuls
 

Det är inte alltid lätt att tolka kroppens signaler. När du känner dig sugen kanske din kropp egentligen behöver någonting helt annat.

Du passerar lösviktsgodiset på väg mot kassorna och stannar till. Känner du dig inte oerhört sugen på någonting riktigt sött just nu? Kanske måste du köpa en liten påse – med broccoli!

Enligt brittiska kostexperter misstolkar vi ofta kroppens signaler och känner ett sug efter till exempel sött godis, choklad eller chips när vi egentligen kanske har ett underskott av olika näringsämnen, syror och mineraler som kroppen behöver. Suget efter sött godis kan till exempel vara en signal om att din kropp behöver mer krom, ett mineral som behövs för omsättningen av blodsocker och som det finns mycket av i till exempel broccoli och gröna ärtor.

Choklad eller magnesium?

Marilyn Glenville, doktor och en av Storbrittaniens mest framstående kostexperter, förklarar i Daily Mail hur det här sambandet fungerar.

– Äter du raffinerat socker och kolhydrater påverkar de snabbt ditt blod och skapar obalans i blodsockret. Ju mer sötsaker du äter destor större blir suget. Det blir en ond cirkel. Mineralet krom hjälper kroppen att balansera insulinnivåerna och att hålla dagens sockerbehov i schack, säger Marilyn Glenville.

På samma sätt kan sug efter choklad innebära att din kropp behöver mer magnesium, som det finns mycket av i bland annat avokado och nötter. Magnesium kan hjälpa kroppen att förebygga inflammationer, det är bra för benstommen – och kan minska nervositet och ångest. Kanske ska du inte ge efter för ditt sug varje gång, utan ge kroppen vad den behöver? Här nedan får du hjälp med att tolka ditt sug efter onyttigheter.

Du är sugen på:

Sött godis

Det här behöver du egentligen: Krom, ett mineral som behövs för omsättningen av blodsocker. Finns i bland annat broccoli, gröna ärtor och vindruvsjuice. Det kan också vara så att så att din nivå av kol, en av beståndsdelarna i socker, är för låg.

Prova till exempel:



Salt

Det här behöver du egentligen: Natrium. Det behövs bland annat till att balansera ditt blodtryck och reglera vätskebalansen i kroppen. Natrium finns i morötter, selleri och ansjovis bland annat.

Prova till exempel:
Helgrillade morötter med honungsglaze och ostkräm

 

Choklad

Det här behöver du egentligen: Magnesium, som kan kan hjälpa kroppen att förebygga inflammationer, det är bra för benstommen och kan minska nervositet och ångest. Magnesium finns i bland annat mörka bladgrönsaker, nötter, fröer, fisk, bönor och avokado. 

Prova till exempel:
Ceviche med avokado, lax och pilgrimsmusslor

 

Kött

Det här behöver du egentligen: Järn, som behövs för bland annat ditt immunförsvar och för transporteringen av syre i blodomloppet. Det finns mycket järn i linser, spenat, pumpafrön och blodpudding.

Prova till exempel: Röda linsbiffar med morotstzatziki och ruccolapotatis

 

Kolhydrater

Det här behöver du egentligen: Tryptofan, en aminosyra som hjälper till vid produktionen av signalsubstansen serotonin som är viktig för sömnen och uppvaknandet, bland annat. Tryptofan finns kalkon, ägg, bananer och valnötter.

Prova till exempel:
Maria Montazamis kalkonsliders

Källor: Daily Mail, Aftonbladet