Om du andas på rätt sätt kan du få bättre matsmältning Bild: Johnér, press.

Andas på rätt sätt – och få en bättre matsmältning

Det här händer i kroppen när du tar djupare andetag

Visste du att du kan få matsmältningen att fungera optimalt om du andas på rätt sätt? Dietisten Sofia Antonsson tipsar om en bra andningsövning som du kan göra var som helst – när som helst.

Publicerad 2016-12-21 | Sofia Antonsson

Att andas kan ju te sig väldigt naturligt, men visste du att det är viktigt att andas på rätt sätt? När vi stressar och är uppe i varv blir andningen grundare och flyttas upp i bröstet. Genom att andas långt ner i magen aktiveras kroppens broms vilket leder till minskat stresspåslag och sänkt blodtryck. Det hjälper dessutom till att få matsmältningen att fungera optimalt.

De flesta av oss andas cirka 14 andetag per minut men med hjälp av yogiska andetag och lite träning kan du komma ner på så lite som ett till två andetag på en minut.

Andningsövning som du kan göra innan du äter 

Ligg på rygg. Placera en hand på magen och en hand på bröstet med fingertopparna mot nyckelbenet. Andas in genom näsan, spänn ut magen mot taket och ut mot sidorna. Fortsätt sedan vidga även revbenen ut åt sidorna och avsluta inandningen genom att fylla ända upp till nyckelbenen. Känn hur hela bröstkorgen lyfts och vidgas. När du har fyllt dig helt andas du ut i omvänd ordning. Först sjunker nyckelben, sedan bröstkorg, revben, och slutligen magen tillbaka in igen.

Vila sedan några sekunder, och låt kroppen själv signalera när det är dags för nästa andetag. Känner du att pulsen ökar när du lägger dig ner och börjar djupandas? Förmodligen vill inte din kropp alls ligga ner och “bara” andas. Ta då och minska på inandningen. Stanna vid revbenen och andas bara med magen. Efter lite övning kan du sedan ta djupare och djupare andetag.

Andningsövningen kan du göra på kvällen innan du ska sova, på morgonen när du vaknat eller varför inte innan du ska äta, för att förbereda matsmältningssystemet.

Ett tips är att sätta en andningspåminnelse på telefonen eller en post-it lapp på datorn. När julen, med allt som den innebär, närmar sig är det extra viktigt att ta det lugnt och andas. Så ta tillfället i akt att bara ligga och öva på att andas.

Önskar dig en riktigt God jul!