Man som är ledsen Bild: Mostphotos

Det manliga klimakteriet – många lider i det tysta

Testosteronbrist kan orsaka trötthet och impotens

Att kvinnor hamnar i övergångsåldern vet de flesta, men även män drabbas av något som kan liknas det kvinnliga klimakteriet. Andropaus eller testosteronbrist är en naturlig del av åldrandet. Vissa män drabbas hårdare än andra och många vågar inte söka hjälp.

Publicerad 2017-12-12 | Vardagspuls

Att bli äldre kanske inte alltid är så roligt, men förhoppningsvis bättre än alternativet. Förutom ålderskrämpor som sämre syn och hörsel förändras även våra könshormon med åldern. För kvinnor heter det klimakteriet och visst är det kvinnor vi tänker på när vi hör begreppet ”övergångsåldern”. Sanningen är dock att även män drabbas av övergångsåldern eller andropaus som det heter. Det som händer är att det manliga könshormonet testosteron minskar, något som är helt naturligt. Vissa män känner inte av det alls medan andra kan få stora besvär. 

Alkohol och övervikt påverkar

Testosteron börjar bildas hos män i puberteten men från 40 års ålder minskar det med ungefär två procent varje år. Om man överkonsumerar alkohol eller är överviktig kan det gå snabbare. Testosteronbrist är vanligt, ungefär 20 procent av alla män över 60 år har lägre halter än normalt men det är inte alla som får symptom. Man tror också att det kan finnas ett stort mörkertal och att många ser symptomen som en naturlig del av åldrandet. 

Symptom på testosteronbrist

Några av symptomen på att du har testosteronbrist är:

  • Sömnproblem
  • Svettningar och vallningar
  • Bukfetma
  • Minskad muskelmassa
  • Nedsatt sexlust och sexuell förmåga (impotens)
  • Nedstämdhet
  • Dåligt humör som irritation och ilska

Om du tror att du lider av testosteronbrist kan du gå och testa dig på din vårdcentral. Det går att behandla i form av sprutor eller en gel som man smörjer in på huden. 

Livsstilen kan öka mängden testosteron

Det finns också en del saker du kan göra själv för att öka mängden testosteron i kroppen. Till exempel att sova tillräckligt mycket, få i dig tillräckligt med D-vitamin och zink och stressa mindre. Även styrketräning kan hjälpa testosteronet på traven, det har faktiskt visat sig vara ett av de mest effektiva sätten. Mörkertalet tros vara stort bland de män som lider av testosteronbrist. Det är viktigt att ta hand om sig själv och kontakta vården om man mår dåligt. 

Källa: Kurera, Doktorn.com