Limpmacka med pålägg Bild: Johnér

Dietist-Sofia: "Så påverkas din mage när du äter rött kött"

"Byt ut skinkan mot ost, kaviar eller kalkon"

Just nu snackas det mycket om köttets vara eller icke-vara. Eller kanske snarare om det är hälsosamt att äta kött eller inte? Allt fler blir också flexitarianer, dvs att man äter kött, men i mindre mängd och helt vegetariskt en eller flera dagar i veckan.

Publicerad 2017-01-25 | Sofia Antonsson

Så många som 45 procent av svenskarna är nu flexitarianer enligt Sifos senaste undersökning. Vegetarian- och vegantrenden är stark och det verkar bero på både omtanke om djur och klimat. Men många väljer också bort kött för den egna hälsans skull.

Magen reagerar på kött

Kött räknas inte till FODMAP eftersom det inte har potential att jäsa i tarmarna. Trots det hör jag ofta personer med IBS som tycker att det känns tungt i magen när de ätit kött, och främst rött kött. Hit räknas nöt, fläsk och lamm. Att magen reagerar då är inte konstigt.

Rött kött kan öka risken för tarmcancer

Kött tar det längre tid att bryta ner, men det kan också bildas en del ämnen under nedbrytningen. Det är just dessa som man tittat på i studier där man sett att personer med tarmfickor (divertiklar) lättare drabbas av inflammationer om de äter rött kött. Rött kött och charkprodukter har sedan tidigare setts öka risken för tarmcancer. Varför det ger en ökad risk för cancer är oklart, men man tror att det kan bero på formen av järn som finns i kött, fett, nitrit, nitrosaminer, salt och virus.

Bytt ut smörgåspålägget

Hur ska man då tänka? Ett sätt som tilltalar mig är just att börja enkelt. En vegetarisk dag i veckan kanske och byta ut skinka, medwurst och andra charkprodukter till ost, kaviar eller kalkon. Huvudsaken är att du börjar någonstans med en liten förändring, bibehåller den och därefter tar nästa. Hur man kombinerar vegetariskt med FODMAP får du reda på nästa vecka!