Hur ska man egentligen äta om man jobbar natt? Bild: Mostphotos

Dietisten: Ät så här om du jobbar natt

Att arbeta skiftande arbetstider eller nattetid är inte helt ovanligt i vårt samhälle. Vi vet att udda arbets- och sovtider belastar kroppen och då är det extra viktigt att värna om bra matvanor. Här tipsar Vardagspuls dietist Jeanette Steijer om hur du som jobbar obekväma tider kan äta.

Publicerad 2017-03-27 | Jeanette Steijer

Kroppens ämnesomsättning är annorlunda på natten än under dagen även om man är vaken och arbetar. Under natten sjunker kroppstemperaturen, hormoner gör att urinproduktionen minskar medan andra hormoner stimulerar kroppen till att hålla blodsockret uppe för att klara nattens förväntade period av fasta.

Så undviker du matfällorna på restaurangen

Även magtömningshastigheten minskar liksom tarm-rörelserna och blodflödet genom tarmar, njurar och lever. Tarmarna rör sig långsammare och man får lätt problem med gaser i magen. Det är bland annat därför man brukar ge råd om att undvika mat på natten, särskilt efter midnatt fram till sextiden på morgonen.

Har man jobb nattetid så blir just detta svårt men det finns några saker man kan tänka på för att få till det så bra som möjligt.

Om du ”måste” äta, ät en mindre portion än under dagtid, ät eller drick något varmt för att undvika frusenhet.

Tänk på att varm mat upplevs mer mättande än kall.

Tips för nattarbetare vad gäller kost:

  1. Undvik att äta mat mellan kl. 02.00-06.00.
  2. Ät huvudmålet på dagtid även då du jobbar natt.
  3. Behåll om möjligt samma mattider varje dag.
  4. Ät frukost före dagsömnen, men var försiktig med dryck eftersom kroppens hormoner håller igen urinproduktionen på natten men inte under dagen.
  5. Om ”nattmat” är nödvändig, välj en liten portion och gärna varm mat/dryck.
  6. Välj till exempel soppor, yoghurt med müsli , havregrynsgröt, banan, medelgrovt bröd eller knäckebröd med skinka/kalkon eller mager ost, keso och frukt eller bär.

Undvik:

  1. Gasbildande mat som till exempel bönor, lök, mycket bröd och pasta.
  2. Fet mat som pizza, korv, pommes frites, majonnäsröror.
  3. Mat som höjer blodsockret snabbt som nyponsoppa, vitt bröd, marmelad, läsk, energidryck, sötsaker.

Här är teet du ska undvika om du har IBS

Om du är van vid en nattmåltid tar det någon vecka innan hungersuget försvinner vid den tidpunkten. Eftersom regelbundna måltider förankras i dygnsrytmen, väntar sig kroppen mat när man brukar äta.