Därför ska du intw dricka till maten Bild: Johnér

Dietisten: Därför ska du inte dricka till maten

De flesta människor skulle må bättre om de slutade dricka till måltiden. Istället är det bättre att dricka före eller efter maten, menar dietisten Sofia Antonsson.

Publicerad 2016-11-30 | Senast ändrad 2017-08-23 | Vardagspuls

Brukar du ta en tugga mat och sedan skölja ned den med till exempel vatten eller mjölk? Då gör du helt fel. Det menar dietisten Sofia Antonsson, som är expert på IBS och känsliga magar.

Det är mycket bättre för magen att dricka ett glas vatten en halvtimme före eller en och en halv timme efter måltiden istället. Dricker du innan maten minskar hungerkänslorna även något vilket kan göra det lättare för dig att ta tid på dig och känna efter när du slutar vara hungrig, menar Sofia Antonsson. Det kan hjälpa dig med att sluta äta för mycket.

– Det verkar som att det är bättre för alla att göra på det här sättet, men framför allt för de som har lätt för att äta för mycket och för snabbt. Vad som händer när vi stressar är att vi får en minskad produktion av saltsyra och matsmältningsenzymer i magen. Dessutom kan vattnet späda ut de enzymer som finns och vi får en sämre matsmältning och i slutändan ett sämre näringsintag.

Kroppen mindre beredd

En annan aspekt är att munnen spelar en roll i matsmältningsprocessen. När vi tuggar blandas enzymer i maten som hjälper till med att bryta ned maten. Om vi inte tuggar färdigt och använder måltidsdryck för att skölja ned maten kan det gå för snabbt.

– Självklart kan man ta någon klunk då och då för att det inte ska bli torrt. Men tar man tid på sig och känner efter kan man slippa den där känslan av "paltkoma" eller att maten blir en klump i magen. Det är bättre att tänka att man äter tills man slutar bli hungrig istället för till du blir mätt , säger Sofia Antonsson.

– Ät långsamt och känn efter. Mycket vi gör i dag är för att vi tror på det, vi har blivit dåliga på att tolka kroppens signaler.

Frukten som ställer till det för IBS-magen

Det kan också vara en bra idé att tänka på vad man dricker i samband med måltid. Sofia Antonsson stöter på många människor i sitt yrke som får ont i magen om de dricker iskallt vatten. Det kan vara en bra idé att testa att dricka ljummet eller varmt – särskilt om man har känslig mage. Och att dricka ljummet citronvatten.

– Citron stimulerar till utsöndring av saliv och saltsyra och får matsmältningen att komma igång säger hon.

Dietisten tips

  • Drick en halvtimme innan eller en och en halv timme efter måltid.
  • Drick ljummet citronvatten – det är bra för matsmältningen.
  • Tugga maten noga, lägg ner besticken.
  • Känn efter och ät långsamt till du slutar känna dig hungrig istället för när du känner dig proppmätt.