Mage och ett hjärta Bild: Pixabay

Dietisten: Det är dags att börja älska din mage

Så blir du kompis med din mage

Dietisen Sofia Antonsson uppmanar oss att ge lite mer kärlek till magen. Här berättar hon om några effektiva tips för att få en bättre magkänsla i vardagen.

Publicerad 2017-02-15 | Sofia Antonsson

Alla hjärtans dag har precis passerat och när det ändå är kärlek i luften tänker jag att det är läge att ge lite kärlek till magen också. Det är dags att börja älska din mage! Jag vet att det kan kännas svårt att ens gilla den där bråkiga, stökiga, konstiga kroppsdelen, men för att få en bra magkänsla på sikt är det viktigt att vara snäll mot sig själv och jobba tillsammans med magen. 

Tänk positiva tankar om din mage

Magen reagerar på det vi äter, men också på stress, dvs hur vi tolkar vår omgivning och hanterar vardagspusslet. Därför är både din inställning till och förväntningar på din mage viktigt. Kommunikationen mellan hjärnan och tarmen är komplex och de påverkar varandra i hög grad. Därför är det viktigt att tänka positiva tankar om magen, även om det inte alltid är så lätt.

Tre sätt att bli kompis med magen

  1. Vänta inte på symtomen, då kommer de garanterat. Ät mat som är snäll. Lök, vitlök och sädesslag är stora bovar.
  2. Andas, då aktiveras det parasympatiska nervsystemet som gör att matsmältningen fungerar bättre. En uppkörd mage blir också lugnare av en stunds djupandning.
  3. Bli inte arg på magen, eller dig själv för den delen. Observera, tänk om det finns något du hade kunnat göra annorlunda till nästa gång och gå vidare.

En mage som är benägen att överraska när som helst är svår att lita på. Men med lite omtanke om dig själv och ”good enough”-tänk brukar det gå lättare.

 Ta hand om dig själv och magen!