Amerikanska pannkakor Bild: Arla Köket

Dietisten: ”Genvägar innebär ofta dolda sockerfällor

Dietisten Jennie Nyenvik om bra och balanserad kost för barn och hur man ska tänka kring barn och övervikt.

Publicerad 2016-02-08 | Vardagspuls
  • Vilka är de vanligaste missarna man som förälder gör när det kommer till att förse sitt barn med “bra” mat?

Man tjatar för mycket om saker som egentligen inte är av betydelse. Vi föräldrar läser en rubrik i tidningen och då handlar vardagen att kämpa mot just den produkten. Försök att inte sätta förbud och älta det utan ist uppmuntra och lyfta de nyttiga livsmedlen. Man får välja sina fighter.

 

 

  • Vilka är de största sockerfällorna som vi inte känner till?

Så fort man försöker hitta genvägar och väljer halvfabrikat eller helfabrikat är det oftast tillsatt socker och andra tillsatser.

Tex, Fruktyoghurt, bröd, ketchup, pesto. Köper man något som inte finns naturligt i naturen så har man satt till något. Man hittar det ofta i lightprodukter.

Så fort en helfet produkt är lättad tex och blir en lightprodukt då brukar man tillsätta socker.

 

  • Hur mycket ska man uppmuntra sitt barn att äta “nyttigt” utan att det får fel effekt? Hårfin gräns mellan att pusha och uppmuntra.

Man ska inte göra en grej av det utan se till att det finns schyssta saker hemma. Det ska finnas en kyl och ett skafferi med bra val på produkter.

Om man vill ge sitt barn något med socker i ska man helst hålla sig till en produkt per gång eller dag. Äter man en smörgås med sylt kanske man dricker ett glas mjölk till istället för exempelvis chokladryck.

 

  • Enkla snacks och maträtter med hög näringstäthet som barn gillar eller bör äta?

Morotsstavar, paprika stavar, rädisor, selleri och en yoghurt-dip. Popcorn är nog det snackset som är mest okej om man poppar dem själv. Egen smoothie med naturell yoghurth, bär och frukt. Pannkakor utan smör och sylt och istället ha keso och skivat äpple. Tunnbrödsrullar med rolig fyllning. Ägg i alla dess former är bra, kokt, stekt eller färgglada omeletter.

Mugcake = de kan blanda själva i en mugg och ställa in i micron. Huvudingredienserna är ägg, mosadbanan och lite gryn och om man vill ha blåbär eller nötter i. Rosta nötter och frön och egen smaksättning är ett väldigt bra snacks.

 

  • Att få barn precis som vuxna att äta allsidigt har vi fått lära oss är viktigt, är det det?

Ja, just för att man inte ska fastna i att äta ensidigt. Man behöver välsammansatta måltider för att få i sig alla vitaminer och mineraler. Det är bra för kroppen att variera sig lite. I synnerhet barn som växer behöver protein, kolhydrater och fett.

 

 

  • Behöver nyttigt alltid ta längre tid att laga för stressade föräldrar?

Nej, såklart inte! Planering och fantasi.

Gör storkok och ha de fryst att plocka fram. Steka fryst fisk går snabbt.

Koka pasta och ris går snabbt.

Tex: Spaghetti och köttfärssås med rivna morötter

Frysta laxfiléer in i ugnen med mathavre till och yogurthsås

Potatis och purjolökssoppa med ett roligt bröd till, kanske tex mjuka tacobröd man steker med ost, skinka och svamp i till små quesadillas.

 

  • Hur ska man kunna reglera vad barnen äter på tex dagis, när man inte själv kan vara med?

Man måste hemma försöka få de att äta allt och då kommer de göra det på förskolan också. Var trägen och fortsätt ställa fram just den där nya rätten eller livsmedlet upp till 15 ggr för att barnet ska bli nyfiket och prova.

Förskole maten brukar vara bra som den är.

 

  • Hur ska man göra för att inte skapa trauma kring barnens matintag?

Ät och servera bra mat. Ät lika bra mat själv, då kommer barnen också äta det så småningom.

Tvinga inte barnet att äta om det inte vill. Ge något litet innan läggning istället men gör det inte till en vana.

 

  • När ska man bli orolig? Vad ska man titta efter?

Jag tror många oroar sig alldeles alldeles för tidigt. Om barnet matvägrar och går ned i vikt då ska man ju definitivt oroa sig men annars är de bra att reglera sig. Äter de dåligt två dar så äter de oftast igen.

Man ska inte se varje dag för sig att barnet fått i sig utan tänk veckovis istället. Har de fått i sig vad de behöver under en vecka är det bra.

 

Börjar man bli orolig åt andra hållet samma sak där, servera bra mat och undvik godis och läsk som ger tomma kalorier utan en massa energi som inte mättar. Grönsaker, fibrer och protein mättar bra. Så rena livsmedel som går.

Står man i flinghyllan och jämför tex och inte vet vad man ska välja. Nyckelhålsmärkt är då väldigt bra att ta. Då är det oftast mindre socker i.

 

  • Vart vänder man sig för att få hjälp om man är orolig?

Skolsköterska är ett bra alternativ annars BVC skulle jag säga.