Dietist Sofia Antonsson pratar om det vi kan äta för att känna oss mer alerta och kanske till och med lite smartare.

Maten som gör dig smartare

Chatt med dietisten

Kan man äta sig smartare? Ja, du kan i alla fall bli mycket mer pigg och alert och få bättre inlärnings- och koncentrationsförmåga med rätt kost. Här tipsar dietisten Sofia Antonsson om bra mat för hjärnan.

Publicerad 2016-03-08 | Vardagspuls

Vardagspuls: I tisdagens program pratar dietist Sofia Antonsson om mat som gör dig mer alert och pigg – helt enkelt hjärnsmart mat! Ställ din fråga till Sofia här om hur du kan äta för att din hjärna ska komma i bättre form. Din fråga kommer att publiceras här i chatten i samband med tisdagens program.

14:46, 7 March 2016

Brolle Jr: Spelar det verkligen roll vad man äter? Är man smart så är man - är man mindre smart så är man...

Sofia Antonsson, dietist: Hej Brolle!
Nej, ditt IQ går nog inte att förändra med kosten, men däremot kan du öka koncentrationsförmåga, uthållighet och pigghet med hjälp av kosten genom att välja livsmedel med mycket näring, lite socker och bra fetter t ex.

Sofia

13:02, 8 March 2016

Linn: Får man bättre minne av fisk och sånt med omega 3 - hur mkt behöver man då äta?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Linn!
Rekommendationerna är att äta fet fisk 2-3 gånger per vecka. Till det kan du äta valnötter och linfrön som också innehåller omega-3. Det är bra att få i sig omega-3 via kosten eftersom vi inte kan tillverka det själva i kroppen. Omega-3 är antiinflamamtoriskt så det är bra för hela kroppen.

Sofia

13:18, 8 March 2016

Lisa: Finns det något man absolut inte ska äta och som kan göra hjärnan trött och slö?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Lisa!
Ja, snabba kolhydrater som socker, vitt mjöl och processad mat är bra att undvika till förmån för frukt, grönsaker, nötter och bär.

Sofia

13:22, 8 March 2016

Nora: Vilket är den ultimata frukosten för att vara pigg för skolan och prov?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Nora!
Det är bra att äta en frukost med en bra blandning av fett, kolhydrater och protein. Havregrynsgröt med bär och nötter eller yoghurt med samma topping är bra. Gärna ett ägg till och en knäckemacka med skivad avokado.

Sofia

13:23, 8 March 2016

Sara: Om man äter vitaminer kan man väl känna sig säker på att allt finns med?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Sara!
Ja, om du tar ett tillskott så kan du vara säker på det. Det bästa är dock att få i sig näringen via kosten. Färgglada frukter och grönsaker, bär, nötter och frön är väldigt bra källor till näring.

Sofia

13:24, 8 March 2016

Linn: Fråga på ditt svar: Om omega 3 är antiinflammatoriskt - funkar det mot inflammationer i knäleden då? :)

Sofia Antonsson, dietist: Hej Linn!
Det är svårt att svara på om det hjälper inflammationen i knät, men det kan i alla fall inte göra det sämre!

Sofia

13:26, 8 March 2016

Anna-Karin: Hej Vardagspuls. Gör socker oss piggare? Det pratas ju mycket om sockerschock, hur funkar det?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Tobbe!
Ja, eftersom socker omvandlas till glukos som är hjärnans bränsle, så ger socker oss snabb energi. Det kan göra att vi känner oss piggare, beroende på hur känsliga vi är och i vilken mängd och form vi intar socker. En del har en ökad benägenhet att bli beroende av socker och utveckla en tolerans vilket kan göra att man behöver större mängder för att känna samma tillfredsställelse. Så, ska man äta socker är det bra att göra det i anslutning till måltid så blir inte påverkan lika stor.

Sofia

13:32, 8 March 2016

Larsa: Om man slutar med socker en tid, är det ens lönt om man ändå bara börjar sen igen?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Larsa!
Nja, om man bestämmer sig för att ta bort socker ur kosten bör det väl vara på ett långsiktigt plan, vilket innebär att du helt enkelt på lång sikt ska äta mindre socker. Det krävs lite karaktär, men eftersom suget efter socker brukar ge med sig blir det efterhand lättare att inte gå tillbaka i sockerfällan igen.

Sofia

13:35, 8 March 2016