vitamin c äta frukt grönsaker Bild: Johnér Bildbyrå

Dietistens 5 matnyttiga tips inför badsäsongen

Prova att halvfasta två dagar i veckan

Mycket grönsaker, mindre mackor och soppa minst en gång i veckan. Och lär dig att tacka nej. Här ger dietist Jeanette Steijer sina bästa tips för att komma i form lagom till semestern.

Publicerad 2016-04-26 | Jenatte Steijer
  1. Boosta din dag från och med nu och fram hela sommaren men alla härliga fräscha grönsaker/primörer som kommer nu till våren. Tre rejäla nävar grönsaker varje dag.
  2. Ät soppa minst en gång i veckan – baserad på grönsaker gärna med fisk, baljväxter eller kyckling i för bra mättnad.
  3. Dra ner på mackorna – ta en extra frukt, ett kokt ägg, eller keso istället.
  4. Lär dig att tacka nej – bestäm dig för att tacka nej från måndag till fredag till allt vad sötsaker, fikabröd och liknande heter – klarade du det? Då klarar du en vecka till… och en till…
  5. Prova att halvfasta två dagar i veckan – klarar du det så kan du räkna med en storlek mindre fram till midsommar!
Glöm inte träningen!

Komplettera ditt sundare matintag med träning. Här ger personliga tränaren Leila Söderholm sina 4 måsteövningar för att maxa formen lagom till sommaren.

MER: Så lyckas du med de uppsatta målen – experten ger de mentala verktygen