Våra tarmbakterier kan avöra hur starka våra muskler är Bild: Johnér

Dina tarmbakterier kan få dig att prestera bättre

Träning hjälper till att berika tarmfloran

Ny forskning visar att våra kroppsegna bakterier, som till största del finns i våra tarmar, kan påverka hur mycket musklerna växer under ett träningspass. Det här innebär bland annat att man i framtiden kan hjälpa personer vars muskler är svaga.

Publicerad 2016-06-21 | Vardagspuls

Forskningsfynd från Karolinska Institutet visar att våra kroppsegna bakterier, så kallade mikrobiomet, tros ge ifrån sig vissa ämnen som gör att musklerna blir större när vi tränar. Ämnena tros också ligga bakom att vi mår bättre av träning på andra sätt, till exempel genom att hjärnan fungerar bättre, det rapporterar Sveriges Radios vetenskapsredaktion.

Rubbad bakterieflora kan ge sämre träningsresultat

Genom att studera möss har forskarna i den aktuella studien kommit fram till att möss som saknar den naturliga bakteriefloran också har sämre muskeltillväxt, något som kan tolkas som att en störd bakterieflora kan få oss människor att prestera sämre under ett träningspass. Forskarna fann också att träning hjälper till att berika tarmfloran av bakterier.

– Vi vet att bakteriernas komposition ändras vid träning, men hur det går till vet vi inte. Men vi är intresserade av dessa molekyler, säger Sven Pettersson vid Karolinska Institutet som under flera års tid studerat människans kroppsegna bakterier.

I framtiden hoppas forskarna på att kunna transplantera kroppsegna bakterier från vältränade personer till människor som lider av muskelsvaghet. Ambitionen är också att hjälpa exempelvis diabetiker för att på så vis förbättra deras ämnesomsättning.

Muskelförtvining börjar redan i 30-årsåldern

Det är inte bara äldre människor som drabbas av muskelförtvining. Faktum är att redan i 30-årsåldern blir våra muskler svagare och det är inte ovanligt att vi på äldre dagar drabbas av sarkopeni som innebär en kombinerad förlust av muskelmassa och muskelstyrka, något som Vardagspuls tidigare skrivit om. Med med styrketräning och rätt kost går det faktiskt att förhindra sarkopeni menar Tommy Cederholm som är professor i klinisk nutrition och överläkare i geriatrik. Enligt Tommy Cederholm är det extra viktigt att styrketräna när man fyllt 70 och att kosten är proteinrik.

– Mjölkprodukter är bra livsmedel för muskulaturen. Kött är också bra proteinkälla, men det går lika bra med fisk eller kyckling. Även linser och bönor innehåller mycket värdefulla proteiner, säger Tommy Cederholm i en tidigare artikel publicerad på Vardagspuls.