semestermage Bild: Johnér

Tvättat händerna?

Bästa tipsen för en strejkande semestermage

Frukost vid lunch, middag mitt i natten och däremellan en och annan klunk med badvatten. Om du inte ligger platt på stranden, vill säga.
Utlandsresor får magen att gå i strejk – på ena eller andra sättet.

Publicerad 2015-06-26 | Senast ändrad 2017-01-16 | Vardagspuls

En trög mage är bra mycket vanligare än den berömda turistdiarrén. Förstoppning kan sabba vilken semestervecka som helst och hur kul är det när magen sväller upp som en ballong – och du dessutom tillbringar den mesta tiden i badkläder?
Med det finns några enkla knep att tänka på – och en del kan du förbereda redan hemma:

  1. Köp receptfri igångsättare innan du reser iväg. På apoteket finns flera varianter. Fråga dig fram till vilken som kan passa dig.
  2. Drick mycket vatten. Börja dagen med ett stort glas. Men skippa det som finns i kranen. En annorlunda bakterieflora kan få vilken mage som helst att klappa ihop.
  3. Rör på dig. Också under flygresan som annars kan vara den punkt i programmet då trögheten sätter in.
  4. Ät fibrer, men glöm inte extra vätska till. Annars är risken att magen knyter sig ytterligare.

Brukar det bli tvärtom och magen får tokspel? Semesterdiarré kan sänka vem som helst.
Den vanligaste orsaken till lös mage på semestern, är bakterier av olika slag. Infekterad mat och dryck kan sprida smitta och ofta rör det sig om sådant som är dåligt tillagat eller sköljt i orent vatten.
Men också här finns ett antal enkla knep som minskar risken för att halva semestern spenderas på toaletten:

  1. Före resan, köp vätskeersättning och receptfria läkemedel som minskar diarrén.
  2. Var noga med handhygienen – använd gärna handsprit
  3. Undvik råa grönsaker och se till att skala frukten själv
  4. Undvik is från kranvatten och drick bara vätska från burk eller flaska
  5. Undvik bufféer där maten har stått framme länge
  6. Går det inte över? Uppsök läkare. Långvarig diarré kan leda till livsfarlig uttorkning.