Eline Eksvärd tränar om gravidträning Bild: Elaine Eksvärd

Elaine Eksvärd: "Våga träna när du är gravid"

Retorikexperten Elaine Eksvärd väntar sitt andra barn och har blivit en populär profil inom träning under och efter graviditet. Detta för att hon vill slå hål på bilden av att man måste vila sig genom en graviditet.
– Folk daltar med en, säger Elaine Eksvärd till Vardagspuls.se.

Publicerad 2015-04-27 | Vardagspuls

Retorikexperten Elaine Eksvärd, 33, är gravid igen och slår fast direkt: ”Folk daltar med en när man är gravid och säger att man ska vila hela tiden. Men det är bra för kroppen att träna, även under graviditeten. Många får ont lite här och där, men det är svårt att vila bort” säger hon och tillägger:
– Belastningen ökar ju vartefter du blir tyngre, så det gäller att trappa ner gradvis. Känn efter själv hur mycket du orkar och låt kroppen styra.
Och Elaine Eksvärd lever som hon lär, och provar sig fram. Ett typiskt Instagram-inlägg från Elaine Eksvärd kan låta så här: "Nej, det går inte snabbt. Men det fina är att det går! Jag siktade på 5000 meter rodd under 30 minuter. Ja, det gick ju bra. Funderar på om jag inte skulle klara 25 minuter ändå. Testar i övermorgon."

Här delar Elaine med sig av sina bästa råd, trimester för trimester:

Trimester 1: "Bestäm dig"

”Kroppen har inte förändrats särskilt mycket under den här perioden, men däremot kan det kännas jobbigt. Då gäller det att rent intellektuellt bestämma sig för att röra på sig ändå. Jag sprang löprundor och tränade styrketräning unde första trimestern, på gymmet gjorde jag till exempel chins, armhävningar och knäböj med kettlebell. Man märker att pulsen går upp snabbare.”

Trimester 2: "Gör hälften så mycket"

”Jag slutade löpträna och joggade i uppförsbacke på löpband i stället, det ger mindre belastning. Och här orkar man ofta mindre, men då får man peppa sig själv och komma ihåg att vikten gör sitt till i träningen. Extrakilona blir ju som ett viktbälte. Så under den här perioden siktar jag på att göra hälften så mycket av allt, åtta chins blir till fyra, och så vidare.”

Trimester 3: "Träna ofta och mindre hårt"

”Nu är kroppen så tung, så du får ut väldigt mycket av din träning, så tipset är att träna oftare och mindre hårt. Min bästa vän mot ryggvärken under den här perioden är roddmaskinen. Det är jätteskön träning. Glöm inte den peppande spellistan!"

Elaine Eksvärd, 33

Gör: Författare, föreläsare, bloggare och flitigt anlitad retorikexpert. Driver retorikbyrå och har gett ut flera böcker i ämnet.

Aktuell: Boken "Vardagsmakt: tio strategier som ger och genomskådar makt" utkom 2014.

Följ Elaines träning på Instagram: Instagram.com/elaineeksvard