Emma Bertilsson berättade om sin hälsoresa – i Vardagspuls 27/8.

”Så gjorde jag”

Emma vägde 130 kilo – förändrade sitt liv helt

För fem år sedan vägde Emma Bertilsson 130 kilo och led av krämpor och ångest. Sedan dess har hon helt förändrat sitt liv och gått ner 60 kilo. Så här gjorde hon.

Publicerad 2015-08-27 | Vardagspuls

När Emma Bertilsson från Karlstad var 23 år gammal ville hon inte leva längre. Hon vägde 130 kilo och var sjukskriven för reumatism.

– Varje dag var det en kamp att ta mig upp ur sängen. Och att springa ens några få steg fanns inte på kartan, säger Emma Bertilsson.

Gick ner halva sin vikt

I dag har hon helt förändrat sitt liv. Sedan 2011 har hon gått ner ungefär 60 kilo, nästan halva sin kroppsvikt, och kan springa ett helt marathon utan några som helst problem. Hon arbetar som personlig tränare och är helt symptom- och medicinfri.

– Jag har lyckats göra en livsförändring helt på egen hand, utan någon diet eller kirurgiska ingrepp. Kan jag göra en sådan förändring så kan du också. Med lite jävlaranamma går allt! säger hon.

Vill du också börja leva nyttigare men vet inte hur du ska börja? Här har Emma delat med sig av knepen som hjälpte henne själv att komma igång och i slutändan förändra hennes liv.

Emmas bästa tips för förändring

1. Byt ut

”Jag började med att fundera på vad jag gjort tidigare som inte funkat. Jag tog bort och la förbud för saker som hade en väldigt negativ effekt på mig och sådant jag inte kunde tänka mig att leva med livet ut. Jag testade att lägga till något när jag tog bort något. Jag la till träningen och tog först bara bort det alla vet är onyttigt, som godis och snabbmat.”

2. Fokusera inte på vikten

”Jag såg mina nya rutiner som ett jobb som jag inte kan strunta i att gå till bara för att jag är lite trött eller på dåligt humör. Jag gick på spinning 3 gånger i veckan de första tre månaderna tillsammans med en kompis. De första 20 tillfällena var en ren pest och pina. Men sedan vände det sakta men säkert och kroppen blev lite bättre för varje vecka. Det började till och med bli lite roligt. Jag fokuserade på mina resultat i stället för vikten, det var ju en hållbar, god hälsa jag ville ha i slutändan.”

3. Våga drömma

”Våga drömma och sätt tydliga mål. Vill du bli vinna OS-guld, bo i ett drömslott, flytta utomlands eller något annat som verkar helt orealistiskt? Tillåt dig att drömma, för drömmar är nyckel till framgång. Nästa steg blir att sätta tydliga konkreta mål som sträcker sig över många år. Börja med de som känns närmast i tiden och sätt delmål fram till dessa.”

4. Ha tålamod

”Att skapa en rutin tar tid, man brukar säga runt tre månader. Därför är det viktigt att inte gå ut för hårt då det är otroligt lätt att tappa motivationen efter att en skada eller sjukdom uppkommit på grund av att man pressat sig för hårt. Håll dig till planen, varken mer eller mindre.”

5. Hitta din egen väg

”Om du önskar ett hållbart resultat är det viktigt att hitta en egen väg som du kan tänka dig att leva med resten av ditt liv – inte bara tillfälligt för att det just nu känns som den enklaste vägen.”

6. Ta hjälp av andra

”Har du svårt att komma igång på egen hand? Fråga en kompis om hen vill vara med på samma resa. Kanske kan ni sätta upp ett gemensamt mål och stötta varandra längs vägen?”

7. Belöna dig själv

”Belöna dig själv när du har nått ett delmål. Då har du något att se fram emot hela tiden.”