När vi blir äkdre försämras vår aptit Bild: Mostphotos

Försämrad aptit ett vanligt problem i den äldre befolkningen

Dietisten: Så här kan du göra för att få upp hungern

När vi blir äldre är inte ovanligt att vår aptit försämras och att risken för undernäring ökar. När muskelmassan förtvinar är det extra viktigt att få i sig tillräckligt med protein. Är du orolig över att din förälder äter för lite? Vardagspuls har pratat med dietisten Josephine Garpsäter som tipsar om bra mat som kan hjälpa till att öka aptiten.

Publicerad 2017-11-09 | Erika Sjöö

Att aptiten blir sämre när vi blir äldre kan bero på flera olika saker. Många äldre människor äter läkemedel som kan påverka både aptit och förmåga att äta. Vissa läkemedel kan ge muntorrhet som ger sköra slemhinnor vilket i sin tur kan leda till att det gör ont att äta, något som kan bidra till att man inte alls vill äta överhuvudtaget.

Andra fysiologiska orsaker till minskad aptit kan vara dålig tandstatus och försämrad lukt- och smakförmåga, att mättnadshormonerna skickare snabbare mättnadssignaler till hjärnan och att magsäckens förmåga att tänjas ut minskas. Den försämrade aptiten kan också bero på stillasittande och ensamhet.

– Det mest påtagliga i brukarundersökningar från Socialstyrelsen visar att otroligt många känner sig ensamma. Då spelar det inte alltid så stor roll hur god maten är, säger Josephine Garpsäter som arbetar som nutritionistansvarig dietist i Sundbybergs stad.

Salt och syrligt kan öka aptiten

Äldre som känner att aptiten tryter kan prova att äta mat som innehåller salta och syrliga smaker som hjälper till att sätta igång salivproduktionen, till exempel parmesan, tomat, anjovis och soja. Ett knep kan vara att lägga till mer sås till maten, en smörklick på potatisen, skära maten i mindre bitar och ha lite olja i munnen innan måltiden eftersom oljan kan hjälpa till att stimulera salivproduktionen.

För äldre är det särskilt viktigt att de får i sig protein men för många är det svårt att få i sig de mängder som behövs.

– När vi är yngre har vi lättare att tugga och svälja kött. Ett bra sätt att få sig tillräckligt med protein är att tillsätta mer protein i mellanmålen. Två bitar inlagd sill på förmiddagsmackan och en extra skiva ost på eftermiddagsmackan till exempel. Att sträva efter att äta flera små mål om dagen är bättre än stora portioner eftersom man riskerar att bli däst då, säger Josephine Garpsäter.

Ät tillsammans med din förälder

Äldre som får i sig för lite föda riskerar att bli undernärda. Sarkopeni, som innebär muskelförlust och muskelförtvining, är något som drabbar stora delar av den äldre befolkningen. Sarkopeni kan förebyggas genom en proteinrik kost och styrketräning. Det är inte heller ovanligt att äldre personer med höftledsfraktur har brist på kalcium. Som anhörig är det förstås oroande att se en förälder som inte äter ordentligt.

– Något du som anhörig kan göra är att äta tillsammans med din mamma och pappa. Laga maten tillsammans och prata om den. Försök locka fram aptiten. Som barnbarn kan du laga maten dagen innan så är det bara för dina mor- eller farföräldrar att värma upp den dagen därpå. På så vis blir måltiden roligare för den som inte har så bra aptit, säger Josephine Garpsäter.

Helt okej med hel- och halvfabrikat

Josephine Garpsäter menar att äldre inte ska vara så rädda för att köpa hem hel- och halvfabrikat.

– Det behöver inte vara så avancerat. Att fixa smarrig mat på fem minuter går faktiskt. Stek två ägg och ett par skivor falukorv med bra kötthalt, lägg på en smörgås och du har en bra måltid, lägg gärna till din favoritgrönsak. Ärtsoppa på tub, köttfärssås på burk, färdigpanerad fisk, frysta kåldolmar och gratänger funkar jättebra. Många äldre är väldigt duktiga på att laga mat och det finns en stolthet i att laga maten själv från grunden. Det är okej att släppa på prestigen, säger Josephine Garpsäter.

Nya råd på remiss

Livsmedelsverket har den senaste tiden reviderat råden om måltider i hemtjänsten och på äldreboenden för att kunna göra det enklare för verksamheter att tillgodose de äldres önskemål och behov och minska problem med undernäring och ensamhet.

– I dag ser det väldigt olika ut på landets äldreboenden. Det finns ingen exakt bild av vad som serveras eller hur det serveras. Det största problemet kopplat mat och näring för äldre är risken att drabbas av undernäring. Den stora utmaningen är att utforma måltider som lockar aptiten, säger Anna-Karin Quetel, nutritionist på Livsmedelsverket.

– Det handlar om att utgå från de äldre behov snarare än att bestämma sig för ett system och en mall som ska passa alla. Bara för att man befinner sig på ålderns höst ska man inte behöva ändra sin identitet och sina vanor om man själv inte vill. Man ska själv kunna bestämma när på dagen man vill ha sin måltid, fortsätter Anna-Karin Quetel.