utmattningsdepression Bild: Johnér

Forskare varnar: D-vitaminbrist allvarligare än många tror

Kan leda till depression, fetma och autism

Att D-vitaminbrist påverkar vårt allmäntillstånd är välkänt. Men nu varnar forskare för att det är mycket allvarligare än vad man tidigare trott och att problemet måste tas på allvar. I Sverige blir bristen på D-vitamin ett allt större problem för allt fler människor.

Publicerad 2015-11-26 | Senast ändrad 2016-06-14 | Vardagspuls

D-vitaminet är nödvändigt för ett välfungerande immunförsvar. Brist på vitaminet kan också ge bland annat värk och muskelsvaghet. Men vad få kanske känner till är att D-vitaminbrist också kan vara en del av orsaken till ms, Alzheimer, Parkinsons sjukdom, barndiabetes, tjocktarmscancer, schizofreni, fetma, autism, utvecklingsstörning och depression. Det här skriver Susanne Bejerot, psykiater och docent vid Karolinska institutet och Mats Humble, psykiater och forskare vid Örebro universitet i Svenska dagbladet.

”Problemen tas inte på allvar”

De två forskarna skriver att problemet inte tas på tillräckligt stort allvar. Detta trots att många i Sverige lider av D-vitaminbrist. Eftersom kroppen producerar D-vitamin av solljus är det många personer med mörk hy som lider av brist på vitaminet på norra halvan av jordklotet. Och det har i flera studier visat sig att det ofta är personer med låg inkomst, låg utbildning och invandrarbakgrund som löper större risk för att må dåligt, både psykiskt och fysiskt. Enligt Susanne Bejerot och Mats Humble skulle det kunna bero på kronisk brist på D-vitamin. Och nu uppmanar de ansvariga myndigheter att ta ansvar: ”Fortfarande är D-vitaminfrågan ”ingens bord”. Man kan fråga sig hur många sjukdomar som måste kopplas till låga D-vitaminnivåer för att något ska hända, skriver de i Svenska dagbladet

Stärker musklerna

Förutom att träning stärker musklerna och bibehåller muskelstyrkan så har det även visat sig att D-vitamin har en positiv inverkan på musklerna. I en amerikansk studie där runt 400 personer deltog visade det sig att de med höga nivåer av D-vitamin i kroppen också hade större muskelstyrka i armar och ben, skriver Medicine & Science in sports & exercise.

Så se till att frossa i fet fisk, mjölkprodukter och ägg – särskilt på vintern när det är extra svårt att få sig tillräckligt av det viktiga vitaminet på nordligare breddgrader.

  • Ägg
  • Kantareller
  • Fet fisk
  • D-vitaminberikad havredryck
  • D-vitaminberikade mjölkprodukter
  • Margarin

    Glöm inte bort att även solen ger D-vitamin, så se till att vistas lite ute varje dag!

    Källa: Livsmedelsverket