Mindful eating gör det enklare att skapa ett naturligt förhållande till mat menar Elin Borg Bild: Johnér, Elin Borg

Ta kontroll över ätandet med mindful eating

Övningar som skapar ett bättre förhållande till mat

Vill du skapa större medvetenhet kring ditt ätande? Då kan mindful eating vara någonting för dig. Här berättar socionomen och författaren Elin Borg mer om mindful eating och bjuder på övningar som kan ge dig en annan inställning till mat och ätande.

Publicerad 2016-12-13 | Senast ändrad 2017-01-16 | Erika Sjöö

– Mindful eating handlar om att medvetandegöra ätandet och allt som påverkar ätandet. Målet är att du vid varje tillfälle som du stoppar något i munnen försöker vara medveten om varför du äter, vad du äter, hur du äter och hur din kropp påverkas av det du äter, säger Elin Borg, socionom, föreläsare och författare till boken Mindful Eating – Lyssna på din kropp och ta kontroll över ditt ätande.

– Ett medvetet ätande hjälper dig att välja bort oönskat ätande, så som småätande och överätande, men också att vara mer närvarande när du äter och att verkligen njuta av den mat som du väljer att äta, fortsätter Elin Borg.

Mindful eating passar alla

Det var under en längre vistelse i Indien som Elin Borg för första gången kom i kontakt med medveten närvaro och i dag är mindfulness hennes stora passion och något som finns närvarande i allt hon gör.

Arbetet som regionansvarig för Riksföreningen Anorexi/Bulimi-Kontakt har gett henne lång erfarenhet av arbete med ätstörningar. Elin Borg menar att mindful eating passar för alla människor som vill hitta ett mer naturligt förhållningssätt till kropp och mat.

– Jag har själv arbetat mycket med personer som fastnat i jojo-bantningsspiraler, ett allt för strikt följande av olika dieter och ätstörningar av olika slag. Men mindful eating har något att lära de allra flesta av oss, säger Elin Borg.

För fyra månader sedan blev Elin Borg mamma till en liten bebis.

– Under graviditeten hjälpte Mindful eating mig att äta på ett sätt som jag mått bra av både kortsiktigt och långsiktigt och att lära mig känna efter vad min kropp verkligen behöver, säger hon.

2 mindful eating-övningar

Tre medvetna smakbitar

Smakupplevelsen är som intensivast under de första tuggorna vid varje måltid, och därför passar det bra att skapa en vana av att försöka äta de tre första tuggorna så medvetet som möjligt. Ofta kan dessutom dessa tre medvetna tuggor hjälpa oss att sedan äta resten av måltiden mer medvetet och närvarande.

Gör så här: Börja gärna med att ta ett par medvetna andetag till att känna efter och landa i din kropp. Känn efter hur det känns i magen. Känner du hunger, sug eller längtan efter maten som finns framför dig? Hur känns i så fall den hungern, det suget eller den längtan?

Studera sedan maten framför dig och undersök färger och former. Luta dig fram över maten eller lyft det ätbara mot din näsa, och sug in alla dofter. Sedan kan du ta en första smakbit av maten. Välj det på tallriken eller bordet framför dig som intresserar dig mest och börja med att smaka på det.

Lägg matbiten på tungan och försök att smaka på den utan att tugga på den. Vilka olika smaker kan du lägga märke till?

Tugga sedan försiktigt och undersök vilka smaker du då lägger märke till. Testa att flytta runt matbiten i munnen och undersök den. Hur smakar den under tungan eller långt bak i gommen? Testa att försiktigt trycka matbiten med tungspetsen mot gommen, ofta smakar mat som allra mest intensivt när vi gör det.

Lägg sedan märke till konsistensen i det du äter. Hur känns konsistensen av maten i din mun?

När du sedan väljer att svälja maten, så gör även det medvetet och studera med nyfikenhet hur det känns. Hur känns det i kroppen efter att du svalt maten?

Ta sedan en till smakbit av maten. Välj det på tallriken eller bordet framför dig som intresserar dig mest nu efter första tuggan. Låt din nyfikenhet styra dig och ät med samma medvetna närvaro.

Ta sedan en tredje matbit och ät den på samma sätt.

Var uppmärksam på hur denna enkla övning påverkar resten av måltiden, och studera med nyfikenhet vad det än är du lägger märke till.

Andningsankaret

Andningsankaret är en kort övning som du kan göra varje gång du äter något för att göra ätandet mer medvetet. Här kan du lyssna på övningen som MP3