Springer på morgonen Bild: Johnér

10 smarta knep som gör dig till morgonmänniska

Vakna pigg och utvilad, redo att ta itu med dagen. Inte alltid så lätt.
Men med Vardagspuls knep blir du garanterat lite bättre på att hantera morgnar.

Publicerad 2015-02-11 | Senast ändrad 2017-08-11 | Vardagspuls

1. Sov mer

Det optimala är att sova 7 till 9 timmar. En god natts sömn kan inte heller kompenseras på annat sätt. Forskning visar att den som sover sina timmar får bättre minne, ökad ämnesomsättning, ökad koncentrationsförmåga samt lägre blodtryck och stressnivåer.

2. Inga skärmar i sovrummet

Eller, allra minst, gör det till en vana att stänga av i god tid. Helst minst en timme innan du tänker sova. Detta gäller både tv, dator och mobil.

3. Sov när du är trött

De flesta av oss har en viss tid då vi brukar gå och lägga oss varje kväll – trots att vi känner oss trötta mycket tidigare. Fånga sovtåget helt enkelt – oavsett vad klockan är eller om ditt favoritprogram går på TV.

4. Skapa rutiner för kvällen

Läs en bok. Drick en kopp lugnande te, till exempel kamomill eller lavendel. Eller gör det som får dig att varva ner – och upprepa varje kväll. Med tiden kommer din kropp att vänja sig och vet när det är dags att somna.

5. Sluta snooza

Risken är nämligen att du vaknar helt groggy mitt i djupaste REM-sömn. Bäst är att vakna vid början av en REM-cykel. Det finns mobilappar som känner av hur du sover och drar igång ett lugnande larm när det är som bäst att vakna.

6. Lämna sovrummet så snabbt som möjligt

Eftersom sovrummet ska vara en lugn plats för avkoppling, lämna det ASAP. Så snart du vaknar: kliv upp och gå därifrån.

5 smarta frukosttips för morgontrötta

7. Gå upp vid samma tid varje dag

Ställ inte in larmet kvällen innan baserat på om du måste duscha, kan vara lite sen, eller liknande. Så småningom kommer du inte ens att behöva en väckarklocka. Begränsa också den tid du sover på helgmorgnarna, eftersom det kan kasta om kroppens rytm.

8. Träna på morgonen

Försök att göra det till en vana att till exempel yoga, ta en snabb promenad eller en joggingtur. Träning på morgonen ökar förbränningen och energin under hela dagen.

9. Utsätt dig för naturligt ljus

Mulet ute? Gå ändå ut i minst 15 minuter för att få lite frisk luft, eller sitt vid ett fönster som utsätter dig för dagsljus. Dagsljus har även kopplats till minskade symptom för depression genom reglerande av kroppens kemikalier.

10. Ha alltid något att se fram emot

Schemalägg din vecka så att du har saker att se fram emot, som att ringa en kompis, prova en ny plats för lunch (det är de små sakerna som räknas, eller hur?) Ge dig själv en anledning att hoppa ur sängen. Vänta inte till fredagen med att vara glad.

God morgon!