Njut av nyttiga kräftor i sommar. Dietisten Sofia Antonsson tipsar om recept och annat Bild: Pixabay, press.

Dietisten: Därför ska du frossa i nyttiga kräftor

"Kalorisnåla skaldjur som dessutom är IBS-vänliga

I augusti, när mörkret kryper allt närmre på kvällarna, är det många som njuter av kräftor och goda tillbehör. Men kräftorna är inte bara smarriga. De innehåller dessutom en massa nyttigheter och är IBS-vänliga. Dietisten Sofia Antonsson berättar om goda skäl att njuta av kräftor och tipsar om hur du kan göra årets kräftskiva lite nyttigare.

Publicerad 2016-08-23 | Vardagspuls

Sommaren går mot sitt slut och många av oss avslutar den gärna genom att ställa med ett riktigt kräftkalas. Faktum är att kräftorna inte bara är goda att äta utan även innehåller en hel del mineraler så som zink, selen och jod som är livsviktiga för oss människor.

– Zink till exempel är ett mineral som det går åt mycket av när vi stressar och när det gäller selen får vi oss allt mindre av den på grund av selenfattiga jordar. Selen är viktig för produktion av sköldkörtelhormon och hjälper dessutom kroppen att göra sig av med tungmetaller. Kräftor innehåller även B12 som är viktig för blodbildningen, säger dietisten Sofia Antonsson.

Kräftor är dessutom bra mat för de som har IBS eftersom de har lågt innehåll av FODMAP – det vill säga de fermenterbara kolhydrater som personer med IBS har svårt att absorbera och som kan orsaka gaser och förstoppning när de når tjocktarmen.

Kräftor kan motverka sköldkörtelproblem

Även jod, som det finns gott om i kräftor, är viktig för människans sköldkörtelhormoner. Brist på jod kan i värsta fall leda till förstoring av sköldkörteln, det vill säga struma.

Sköldkörtelrubbningar kan försämra livskvaliteten

Ett för högt intag av jod under amning och graviditet kan dock vara skadligt eftersom koncentrationer av sköldkörtelhormoner kan påverka fostrets fysiska och mentala utveckling, enligt Livsmedelsverket.

Ny svensk forskning från 2015 visar dock att gravida kvinnor får i sig för lite jod, vilket också kan ha en negativ inverkan på fostret.

Kräftor – ett kalorisnålt skaldjur

Kräftor innehåller mycket protein men för att de ska mätta ordentligt behöver man kanske äta ett par stycken. En vanlig svensk signalkräfta innehåller cirka 13 gram kött.

– Ur ett viktperspektiv är kräftor bra eftersom de generellt sätt innehåller få kalorier. På kräftskivan är det ofta inte kräftorna i sig utan alla tillbehör så som Västerbottenpaj, ostar och baguetter och alkohol som står för det höga kaloriintaget. Om man vill undvika att bli proppmätt på annat är mitt tips att njuta av kräftan och äta upp den ordentligt, säger Sofia Antonsson.

Fixa en lite nyttigare kräftskiva

För den som vill ha en lite mer hälsosam kräftskiva tipsar Sofia Antonsson om att till exempel göra en kräftröra på dill, rom och Crème fraîche som serveras på surdegsbröd.

– Ät långsamt och många kräftor så blir du mätt på det. Av de kräftor som blir över från kräftskivan kan man alltid göra en kräftpasta, kräftcrepes, risotto med saffran eller en smörgås med ägg, lite majonäs, sallad och kräftstjärtar. Kräftor går förstås att njuta av året om! säger Sofia Antonsson.

Källa: Sofia Antonsson, Livsmedelsverket, Allt om vetenskap.

Vill du ha inspiration till din kräftskiva?

Vi tipsar om dessa recept!

Varmt och kallt

Dessert

Klassisk blåbärspaj (extern länk) 

Chokladgratinerad frukt

Drinkar

Fakta om graviditet och jod

För kvinnor som planerar graviditet eller är gravida eller ammande är det speciellt viktigt att enbart använda joderat bordssalt i matlagning skriver Läkartidningen. Enligt Livsmedelsverket bör gravida kvinnor inte överskrida den rekommenderade maximala dagsdosen på 250 mikrogram jod från "kosttillskott". Källa: Livsmedelsverket