Många av oss tycer inte om att äta frukost. Ofta räcker det med någonting litet för att kicka igång dagen Bild: Johnér

Frukosttips för dig som inte tycker om frukost

”Ett liten smörgås kan räcka för att kicka igång”

Nog har vi hört många gånger att frukosten är dagens viktigaste mål och att man absolut inte ska hoppa över den. För de flesta är det inga problem att få i sig något på morgonen och vissa kan inte lämna hemmet utan en rejäl frukost. För andra är de lite knepigare om aptiten inte är stor och tiden knapp att för att få sig något vettigt att starta kroppen med.

Publicerad 2016-10-03 | Jeanette Steijer

Det är en väldigt bra idé att starta dagen med en frukost och inte vänta med att äta till lunch. Frukosten hjälper oss att hålla energinivån fram till lunch och gör det lättare att undvika småätande under dagen. För ungdomar och skolelever finns det flera studier som visar att frukost är viktigt för att behålla koncentrationen under skoldagen.

Vi har tack och lov blivit mer liberala med att alla måste äta frukost exakt klockan sju, tack vare att vi vet att vi kan reglera blodsockret även om vi inte äter frukost på samma tid varje morgon eller äter den lite senare.

Komplettera din frukost med en frukt

En del tänker också att de måste variera sin frukost även om de flesta faktiskt inte gör det i praktiken. Det är inget fel i att äta samma frukost om frukosten är bra, men ibland krävs det några små förändringar för att fixa en nyttig frukost. Att till exempel lägga till en frukt eller någonting grönt, variera pålägget och ta en liten skål kvarg eller yoghurt till frukosten kan göra mycket för näringsinnehållet.

Att lägga något grönt på mackan, ta en frukt eller ett glas juice gör också att du lättare får i dig de rekommenderade 500 g frukt och grönt per dag.

Dela upp frukosten i två mindre delar

Många äter lite protein till frukost och mycket mer på kvällen men det är bra att sprida ut sitt proteinintag över dagen. Pålägg som ost, ägg och skinka ger protein och andra näringsämnen. Mjölk, fil och yoghurt ger också proteiner.

Är man ingen vidare frukostätare kanske man ändå kan ta något litet som hjälper kroppen att komma igång efter nattens fasta. Det kan vara ett glas fil eller yoghurt, en frukt eller bara en liten smörgås och något att dricka.

För vissa kan det passa bättre att dela upp frukosten i två delar. Drick lite fil på morgonen och gör sedan en smörgås bestående av grovt bröd, något pålägg toppat med en grönsak och ta med till jobbet till den första kaffekoppen.

Smoothie – bra för dig med ont om tid

Är du en sådan som far runt på morgonen och inte prioriterar att sätta dig vid frukostbordet så kan en smoothie vara ett alternativ. Att dricka en smoothie på morgonen är ett utmärkt sätt att få i sig både energi och näring medan du gör dig färdig. Blanda gärna i kvarg, frön eller havregryn så får du bra mättnad.

En smoothie har också den fördelen att den faktiskt går snabbt att göra.

Tips på morgonsmoothie:

125 g Arla mild kvarg blåbär

1 dl Arla mild yoghurt grekisk

½ banan ½ tsk krossade linfrön

Blanda allt och mixa!

Fler frukosttips hittar du här!