Laxbowl med kimchiyoghurt Bild: Arla köket

Fyll på med bra bakterier

Dietisten: ”Det här ska du äta för en mage i balans”

Hur ska vi göra för att hålla oss friska? Ja, ett sätt kan vara att se till att magen är frisk eftersom en stor del av vårt immunförsvar styrs just från magen. Dietisten Jeanette Steijer tipsar om livsmedel som gör magen och tarmfloran glad.

Publicerad 2017-02-06 | Senast ändrad 2017-07-28 | Jeanette Steijer

Forskning de senaste åren har lärt oss hur bakteriefloran i magen påverkar vår hälsa och risken för att utveckla sjukdomar. Området är inte helt enkelt eftersom det finns cirka 500 identifierade bakteriestammar som tillsammans utgör det som kallas ”tarmfloran”.

Kunskapen om tarmfloran och sambanden har ökat under senare år och man kan förutom kopplingen mellan bakteriefloran och en rad olika sjukdomar idag identifiera bakterier som tidigare var osynliga. En del forskare är oroliga över att vi håller på att utarma vår naturliga bakterieflora genom hög användning av antibiotika, dålig mat och överdriven hygien.

Satsa på prebiotika

Så hur ska vi hålla magen glad och ge bra mat till våra bakterier? Vi ska försöka äta mat som stimulerar de goda bakterierna. Det kan vi göra genom att få i oss prebiotika.

Prebiotika är fibrer i maten som vårt matsmältningssystem inte klarar av att bryta ner och som stimulerar tillväxten av goda bakterier. Exempel på mat som innehåller prebiotika är grönsaker och frukt men även bönor, lök, kål, jordärtstkocka är bra för tillväxten av goda tarmbakterier. Andra exempel på livsmedel som innehåller prebiotika är vete, råg och korn. Du som har IBS bör dock ta det lite lugnt eftersom du riskerar att få problem med magen om du äter för mycket av dessa.

Vi kan även äta mat som redan innehåller bra bakterier, det vill säga probiotika som bland annat finns i vissa mjölkprodukter.

Ha alltid en stor sallad i kylskåpet

Ett bra sätt att få i sig prebiotika är att alltid ha en stor sallad i kylskåpet som du kompletterar alla dina måltider med.

Gör så här

  • Riv/hyvla ett halvt vitkålshuvud i tunna strimlor.
  • Tillsätt så mycket Kimchi du vill (syrade, kryddiga grönsaker som innehåller bra bakterier.)
  • En skvätt vinäger, lite rapsolja, salt och peppar. Blanda ordentligt och använd hela veckan. Må gott!