överviktig – ös på med grönsaker Bild: Johnér

Gå ner i vikt – så här ska du göra

Konkreta tips: Vardagspuls dietist om hur du bäst gå ner i vikt

Om du vill gå ner i vikt gäller det att du stoppar i dig mindre energi än du gör av med.
Det kan ju vara lättare sagt än gjort men blir enklare om du först och främst tänker långsiktigt och inte gå ut för hårt.

Publicerad 2017-01-20 | Jeanette Steijer

För att du ska stå ut och hitta ett sätt att äta som sedan håller dig på normalvikt resten av livet, är det bra att ligga på ett ”lagom” kaloriunderskott och inte extrembanta. Om du ligger för lågt tappar du lätt sugen och både humöret och orken påverkas.

En tumregel är att du som kvinna inte ska gå under 1500 kcal per dag, och du som är man ska äta mindre 1800 kcal per dag. På de nivåerna kan du fortfarande äta tre huvudmål och något mellanmål om du väljer rätt kalorier.

Många tror också att de måste träna mycket och hårt för att lyckas gå ned i vikt, men en viktnedgång beror till cirka 80 procent på vad du äter och 20 procent på din träning. Därför ska du ha störst fokus på att ändra kosten även om träningen så klart är ett bra hjälpmedel för viktnedgång samt en viktig del av en sund livsstil. Även där ska du tänka långsiktigt och hitta träning och rörelse som passar dig – stort som smått.

Så här ska du göra:

Försök gå ner cirka ett halvt kilo i veckan. För att lyckas med det behöver du dra ner det dagliga kaloriintaget med ungefär 500 kcal jämfört med vad du äter idag äter. Ett sätt att ta reda på hur mycket energi (antal kcal) du äter varje dag, är att registrera allt du äter i en matdagbok som räknar just kalorier. Det finns ett flertal appar och hemsidor där du kan göra detta. Börja därefter att dra ner kaloriintaget med 500 kcal per dag.  Fokusera på att äta sådant som mättar, håller blodsockret stabilt och ger mest näring:

  • Magra proteiner som fisk, fågel, magert kött, ägg, baljväxter, keso och kvarg.
  • Fiberrika livsmedel som rotfrukter, kål och andra grönsaker, fullkornsbröd, quinoa, fullkornsris, havregryn, ärtor, bönor och linser.
  • Massor av grönsaker – gärna 3-4 nävar om dagen samt 1-2 frukter.
  • Drick vatten – skippa läsk, saft och även juice ett tag.
  • Dra ner på det du vet innehåller mycket socker – godis, glass och fikabröd