Råg kan förebygga fetma och hjärtsjukdom Bild: Pixabay

Råg kan förebygga hjärtsjukdom och fetma

"Rågbröd som äts på kvällen kan ge minskad aptit"

De flesta av oss har nog hört talas om att det är nyttigt att äta fullkorn. Men varför är det så egentligen? En ny studie pekar på att rågbröd som bakats på hela kärnor skulle kunna förebygga fetma och typ 2-diabetes.

Publicerad 2016-09-13 | Vardagspuls

– Man har länge ansett att fullkorn är en del av hälsosam diet, mycket på grund av att fullkorn ökar mättnadskänslan och för att den sänker blodsockret, säger Jonna Sandberg, doktorand vid Centrum för preventiv livsmedelsforskning vid Lunds universitet.

Fullkorn ger näring åt tarmbakterier

Tidigare studier, som gjorts på friska individer vid Centrum för preventiv livsmedelsforskning, visar att fullkorn tycks kunna förebygga fetma eftersom fullkornet ger en ökad mättnadskänsla men även kan skydda mot typ 2-diabetes då fullkornet har en positiv inverkan på blodsockerregleringen.

– Förenklat sagt kan man säga att det handlar om att kostfibrerna i fullkorn inte kan brytas ner av våra kroppar utan färdas hela vägen ner till tarmen och blir näring till vår tarmflora. I gengäld så triggar tarmfloran bland annat igång frigörandet av mättnadshormon som har positiv inverkan på aptitregleringen eftersom hormonerna signalerar mättnad till hjärnan, säger Jonna Sandberg.

Hela fullkorn innehåller förutom lösliga och olösliga kostfiber även resistent stärkelse som minskar då kornen mals ner till fullkornsmjöl.

– Vi tror att det är bra att behålla strukturen av fullkornen då resistent stärkelse också är bra näring för våra tarmbakterier, säger Jonna Sandberg.

Rågbröd gav ökad mättnadskänsla

En ny studie från Centrum för preventiv livsmedelsforskning, visar att att just rågbröd, som intagits med hela rågkärnor, verkar vara särskilt bra för vår mättnadskänsla och blodsockerreglering. I studien deltog 19 friska personer som alla var mellan 20 och 30 år. Testpersonerna fick äta två olika testprodukter som kvällsmåltid vid två olika tillfällen. Testprodukterna bestod av ett par skivor rågbröd (140 gram) som innehöll en stor andel hela rågkärnor (15-16 gram kostfiber) eller ett ljust, fiberfattigt bröd gjort på vete.

Syftet var att ta reda på hur brödet, som intogs på kvällen, påverkade testpersonernas mättnadskänsla vid frukosten dagen därpå, 10-13 timmar senare.

– När testpersonerna kom på morgonen, efter att ha fastat sedan kvällen innan, blev de serverade ett fiberfattigt bröd och deras blodsvar undersöktes. Resultatet av vår studie visar att de som ätit av rågbrödet kände sig mättare på morgonen, hade högre nivå mättnadshormoner och att deras insulin gick upp mindre, förklarar Jonna Sandberg.

Hon fortsätter:

– En slutsats som man kan dra är att bröd som innehåller hela rågkärnor inte bara har en positiv effekt vid själva intaget utan också vid senare tillfällen. Våra studier kring fullkorn kan ses som en del av förståelsen kring hur man i framtiden kan förebygga fetma och typ 2-diabetes men det behövs mer forskning på området för att kunna dra några större slutsatser, säger Jonna Sandberg.

Observera att flera av recepten innehåller till exempel vetemjöl. Du kan enkelt byta ut det vita mjölet mot ett grövre. Observera att brödet då kan få en annan konsistens.

Fakta råg

  • Råg är ett sädesslag som i första hand används till framställning av rågmjöl som används i knäckebrödsindustrin.
  • Råg är en rik källa till kostfibrer och mättar bra.
  • Råg innehåller även järn, magnesium och kalcium.

Källa: Jordbruksverket, Livsmedelsverket