underviktig – drick mer juice Bild: Johnér

Gå upp i vikt – så här ska du äta

Vardagspuls dietist: Ät ofta och kaloririkt

Det finns många möjliga orsaker till undervikt. Det kan röra sig om ärftliga
orsaker, att du hög ämnesomsättning, att du har dålig aptit, eller att du helt enkelt har matvanor som gör att du får i dig för lite kalorier. 

Publicerad 2017-01-20 | Jeanette Steijer

Om du tränar hårt eller har ett tungt och fysiskt arbete, är det extra viktigt att du får i dig tillräckligt med energi/kalorier för att tillgodose kroppens behov. Om du ofrivilligt har gått ned i vikt på kort tid, bör du alltid uppsöka läkare för att utesluta att det inte är ett symptom på någon underliggande sjukdom.

Så här ska du göra

  • Kan du inte äta så mycket i taget försök då att äta ofta. Fördela maten över dagen och ät frukost, lunch, middag och 2-3 mellanmål. Låt det inte gå för lång tid mellan sista målet på kvällen och frukosten nästa dag.
  • Prioritera att kosten innehåller tillräckligt mycket energi.Det kan vara bra att välja produkter som är rika på nyttigt fett, exempelvis oliv- eller rapsolja, fet fisk, nötter, frön, mandlar, avokado och majonnäs. 
  • När det gäller mejeriprodukter – använd standardprodukter som standardmjölk, standardfil, vispgrädde osv och undvik lättprodukter.
  • Berika dina sallader och grönsaker med extra energi i form av exempelvis frön, nötter, dressing och fetaost.
  • Drick energi i form av juicer, smoothie eller mjölk.
  • Ät energibars eller bollar gjorda av torkad frukt och nötter som mellanmål.