Gluten är inte alltid ett nyttigare alternativ Bild: Shutterstock, press.

Glutenfritt – inte alltid ett hälsosammare alternativ

”Produkterna kan innehålla mer fett och socker”

Just nu är det väldigt populärt att äta glutenfritt. Vissa gör det på grund av att de är glutenintoleranta medan andra gör det för att de helt enkelt mår bättre, men är det verkligen nyttigare att äta glutenfritt? Nja, det beror egentligen helt på vilka val du gör skriver dietisten Sofia Antonsson.

Publicerad 2016-11-09 | Sofia Antonsson

Försäljningen av glutenfria produkter har ökat kraftigt de senaste åren och antalet produkter har också blivit betydligt fler. I Sverige uppger 11 procent av befolkningen att de aktivt undviker gluten och i USA är motsvarande siffra hela 30 procent. Eftersom det endast är 1-2 procent av befolkningen som har glutenintolerans eller celiaki, kan man raskt räkna ut att det är betydligt fler än de glutenintoleranta som köper från hyllan.

Fibrer orsakar IBS-besvär – inte gluten

Många upplever att de mår generellt bättre utan gluten, medan andra märker en direkt koppling till att magen blir lugnare. När det gäller hur magen känns är det lätt att tro att det är gluten som är boven, men det som egentligen orsakar IBS-symtom är fibrerna i sädesslagen. Eftersom både gluten och fibrerna oftast försvinner i glutenfria produkter är det därför många med IBS som också känner att magen blir bättre av glutenfritt. Skillnaden är bara att det oftast räcker med att minska intaget av sädesslag för att magen ska lugna ner sig. Den som är glutenintolerant måste däremot äta strikt glutenfritt för att inte skada tarmen.

Är det gluten eller FODMAP som är boven vid magproblem

Gluten inte alltid mer hälsosamt

Men att botanisera på glutenfria hyllan betyder inte att man automatiskt blir mer hälsosam, tvärtom. Glutenfria ersättningsprodukter innehåller ofta mer stärkelse än originalen och de kan också innehålla både mer fett och socker för att kompensera och ge en bra smak. Så läs noga på förpackningen och kom ihåg att en glutenfri kaka ändå är en kaka!

Fyra tips till ett hälsosamt glutenfritt liv:

  1. Välj naturligt glutenfritt som ris, quinoa, teff, potatis, rotfrukter, frön och grönsaker istället för sädesslagen.
  2. Begränsa glutenfria ersättningsprodukter. Visst är det ok att äta glutenfritt knäckebröd eller pasta då och då, men inte flera gånger om dagen.
  3. För dig med IBS räcker det vanligen att minska mängden sädesslag för att magen ska lugna ner sig. Surdegsbröd, dinkelmjöl och havre är snällare mot magen och går ofta att äta i små mängder utan problem.
  4. Glutenfria produkter är inte automatiskt nyttigare, Tvärtom kan kakor, kex och mjöl innehålla både mer socker och fett än originalprodukterna så det bästa är att göra andra val.