normalviktig – ät nyttiga fetter Bild: Johnér

Håll din vikt – så här ska du göra

Så äter du för att hålla vikten – dietistens knep

Om du är normalviktig är det bra att hålla fokus på bra mat som hjälper dig att förbli normalviktig hela livet, och som skyddar mot sjukdomar. Ibland stirrar vi oss blinda på enskilda näringsämnen eller livsmedel, men det viktigaste är helheten.

Publicerad 2017-01-20 | Jeanette Steijer

Ät mycket mat från växtriket – varierat och lagom mycket har visat sig var en av de viktigaste faktorerna för hälsa och vikt. Att äta rätt sorts mat kan minska risken för sjukdomar som fetma, hjärt- och kärlsjukdom och vissa typer av cancer. De flesta normalviktiga behöver också ha en medveten återhållsamhet när det gäller mat om de ska kunna behålla sin normalvikt upp i åren.

Så här ska du göra

  • Ät mycket grönsaker, frukt och bär. Välj gärna grova grönsaker som rotfrukter, kål av alla de slag, broccoli, bönor, linser och lök. Låt grönsakerna ta plats på en stor del av tallriken. Tänk grönt även när du äter ute eller köper färdigmat. 
  • Välj fullkornsprodukter när du ska äta bröd, pasta och ris. De mättar bra och kan minska risken för typ-2-diabetes, hjärt- och kärlsjukdom och tjock- och ändtarmscancer.
  • Ät fisk och skaldjur två till tre gånger i veckan. Variera mellan feta och magra sorter och välj helst miljömärkt. 
  • Ät rätt sorts fett. Kroppen behöver fett, men rätt sort. Satsa på fett från växtriket och feta fiskar. Men eftersom alla fetter är kaloririka – ge plats för de nyttiga fetterna genom att minska på de mindre nyttiga: Dra ner på fett från kött och feta mejeriprodukter, ät mer av exempelvis nötter, frön, lax, makrill, sill, avokado, olivolja och rapsolja.
  • Rör på dig varje dag och gärna minst 30 minuter! Försök att ta raska promenader och ta ofta pauser i stillasittandet – att sitta still mycket har visat sig vara en hälsorisk.