Matmyterna avslöjade Bild: Johnér

”Det hade vi ingen aning om”

Har du också gått på de vanliga matmyterna?

Det finns många myter om vad som är bra mat för hälsan, men det gäller ändå att vara lite kritisk till vad som skrivs och sägs. Vet du vad som stämmer av den matrika information som strömmar genom sociala medier?

Publicerad 2015-09-28 | Senast ändrad 2016-08-12 | Vardagspuls

Konsumentföreningen Stockholm har gjort ett antal påståenden om mat. Drygt 1000 personer svarade på om de var sanna eller falska. Resultatet visar att verkligheten sällan stämmer överens med vad personerna tror.

Myt 1: Nötter innehåller mer kalorier än smågodis

Falskt.
Sex av tio tror att smågodis innehåller mer kalorier. Nötter innehåller mycket fett och därmed mycket kalorier. Det som gör nötterna hälsosamma är att fetterna är omättade. De innehåller också proteiner, mineralämnen och vitaminer. Nötter är därför mer hälsosamt än godis även om de innehåller mer kalorier.

Myt 2: Detox-kurer renar kroppen

Falskt.
Hälften av personerna i undersökningen tror på detta. Att dricka hälsosamma drycker är absolut inte fel. Men det är inte vetenskapligt bevisat att det renar kroppen. Detox är att dricka och äta mer hälsosamt.

Myt 3: Du mår bra av att äta mindre gluten

Falskt.
Det finns inga vetenskapliga bevis för detta, om man inte är glutenintolerant. Mag-kanalen kan dock vara känslig och den kan vara svårt att mäta. Om du misstänker att du inte tål gluten bör du besöka en läkare.

Myt 4: Proteinrik mat gör dig snabbare mätt

Sant.
Sju av tio svarade rätt. Proteinrik mat ökar mättandet.

Myt 5: C-vitamintabletter förebygger förkylning

Falskt.
Nästan hälften i undersökningen tror på detta. C-vitamin påverkar inte infektioner, men kan förkorta förkylningen en halv dag. När du får i dig stora mängder C-vitamin får kroppen arbeta hårt. Då kan du drabbas av njursten, och gråstarr har även förknippats med stort intag av C-vitamin. Därför är det klokare att vara förkyld en dag än att ta risken att få bort förkylningen till hälften.

Myt 6: Energidryck med koffein ökar inte prestationen vid träning mer än läsk

Falskt.
Fyra av tio tror på detta. Energidrycker kopplas ofta ihop med träning och piggar upp kroppen. Men det är samma verkan som andra läskedrycker har. Många tränare och hälsocoacher menar att man bör avstå energidrycker vid träning. Kroppen kan reagera starkt och hjärtfrekvensen påverkas av koffein och socker.

Källa: Konsumentförening Stockholm