Filmjölk kan motverka frätskador på tänderna Bild: Johnér och Pixabay

Så undviker du att få frätskador på tänderna

Här är livsmedlen som kan ge tanderosion

Är du orolig för att få frätskador på tänderna? Då ska du läsa det här. Visste du till exempel att ett för lågt intag av filmjölk kan öka risken för frätskador?

Publicerad 2016-05-17 | Vardagspuls

En ny studie som publicerats i Tandläkartidningen visar att det blir allt vanligare med frätskador på tänderna, så kallad tanderosion, hos ungdomar i åldrarna 13–14 år. Men faktum är att frätskador på tänderna kan drabba oss alla, ung som gammal. Sura livsmedel är den främsta orsaken till tanderosion samt att man håller kvar drycken i munnen för länge innan man sväljer den. En annan förklaring till det ökade antalet frätskador är att vi dricker för lite filmjölk.

Surt godis kan ge frätskador

På sikt kan frätskador på tänderna leda till ändrad tandfärg och form men även till ilningar, tuggsvårigheter och frakturer. Den nya studien, som gjorts i omgångar, på ungdomar som besöker tandvården i Nora och Storå i Örebro läns landsting visar att de ungdomar som hade frätskador på tänderna drack oftare mellan måltiderna, oftare tog läkemedel, åt mer sällan filmjölk, oftare hade tandvärk och hade för vana att hålla kvar drycken i munnen innan de svalde ner den. De åt oftare surt godis, drack mindre te till frukost, mindre mjölk till lunch och upplevde muntorrhet under natten.

Kostsamt behandla tanderosion

Tidningen Metro har intervjuat tandläkaren Wedad Hammoudi som säger att behandlingen av tänder som utsatts för slitage kan vara omfattande.

– Det finns många olika tekniker och material som kan användas för att återställa tanderosion. Man kan behöva höja bettet, förlänga tandkronan, utföra tandreglering eller rotfylla tänder ibland, men behandlingen av utslitna tänder är ofta omfattande, tidskrävande och kostsam för patienten, säger Wedad Hammoudi till Metro.

Källa: Tandläkartidningen och Metro

Livsmedel som kan ge frätskador på tänderna

  • Energidryck
  • Juice
  • Alkohol
  • Citrusfrukter
  • Läsk (även light)
  • Frukt och bär
  • Vissa teer med bär och grönt te
  • Magsyra (som är vanligt vid ätstörningar eller om man ofta drabbas av sura uppstörningar)