Här är maten som förstör din sömn Bild: Johnér

Här är maten som förstör din sömn

Svårt att sova? Då kan det vara dags att kolla på vad du stoppar i dig egentligen. En amerikansk studie visar att fett och socker förstör sömnen – medan fibrer förbättrar den.

Publicerad 2016-11-08 | Vardagspuls

"Va, redan!?" När klockan ringer på morgonen känns det som du knappt hunnit somna. Känner du igen dig? Om du är en sådan som kastar dig av och an hela nätterna och mår dåligt på grund av förlorad sömn kan det vara hög tid att se över dina kostvanor.

Läs också: Maten som får dig att sova bättre

Enligt en amerikansk studie spelar vad vi äter stor roll för hur bra vi sover. Mat som innehåller mycket socker stör sömnen och gör att vi blir mer sugna på sötsaker även dagen efter. Studien, som publicerades i år i Journal of Clinical Medicine, visar att människor som äter mycket socker och fett innan de sover inte kommer ner i lika djup sömn som andra.

Fiberrik mat gör däremot att sömnen blir djupare och mer återhämtande. Dessutom somnade testpersonerna snabbare efter att ha fått i sig mycket fibrer.

En dag gör skillnad

Uppseendeväckande med studien var att den visade att en enda dags dåligt ätande gjorde skillnad, även om kosthållningen i övrigt var god.

Knepet som kan hjälpa dig att somna på 60 sekunder

– Det som var mest överraskande var att en enda dags ökat intag av fett och minskat intag av fibrer kunde påverka sömnparametrarna, säger Marie-Pierre St-Onge, doktor vid Columbia University om studien.

Vardagspuls dietist Sofia Antonsson tipsar också om att magnesium kan hjälpa kroppen att slappna av och komma ner i varv inför sömnen.

Källa: Daily mail, Expressen

Undvik dessa på kvällen

1. Stark mat. Kan göra magen orolig och gör att den producerar magsyra vilket stör sömnen.

2. Rött kött. Rikt på protein och järn som tar tid för kroppen att bryta ner. Tvingar magen att arbeta hårt vilket påverkar din sömn negativt. Undvik sena köttmiddagar!

3. Alkohol. Den här känner nog de flesta till vid det här laget. Även ett glas vin sent på kvällen kan störa sömnen och torka ut kroppen.

4. Godis, glass, läsk. Traditionellt godis, glass och läsk innehåller förstås stora mängder socker vilket ger energi och gör att blodsockret åker berg- och dalbana under natten.

5. Vitt bröd. Innehåller vanligtvis mycket kolhydrater och socker men lite fibrer – katastrofalt för sömnen. Satsa på ett mörkt, fiberrikt bröd till kvällsfikat istället.

6. Kaffe, cola och svart te. Koffein har som bekant en uppiggande effekt. Lär dig när på dygnet du kan dricka din sista kopp utan att det stör nattsömnen och håll dig till det klockslaget.

7. Söta pålägg. Är du en av de som har senap eller majonnäs på mackan? Då kan det vara dags att tänka om då sådana produkter brukar innehålla mycket socker.

8. Fruktsoppor. Både blåbärssoppa och nyponsoppa innehåller ofta mycket socker och lämpar sig därför inte för kvällsfika.