Mat som innehåller långsamma kolhydrater sägs kunna lindra ångest Bild: Johnér och Pixabay

Maten som kan lindra din ångest

Knepet är att hålla en jämn blodsockernivå

Kan vägen till lindringen av ångest gå genom kylskåpet? Ja, i alla fall om man får tro på nya vetenskapliga råd från Harvard Medical School. Men kom ihåg att mat aldrig kan bota svår ångest och att det är viktigt att söka professionell hjälp om besvären blir för allvarliga.

Publicerad 2016-06-08 | Vardagspuls

Ångest innebär att vi upplever en känsla av obehag och oro som känns i kroppen. Ångest kan bero på olika saker som till exempel stress, depression eller separation men kan också utlösas utan att det finns någon egentlig orsak. Enligt 1177 Vårdguiden är det viktigt att vila, sova ordentligt och röra på sig för att lindra ångestbesvär.

Satsa på en balanserad och hälsosam kost

Men enligt en ny artikel som publicerats i Harvard Health Publications skriven av experten på mat och psykologi Uma Naidoo, kan vissa typer av mat förebygga och lindra besvär med ångest. Regel nummer ett är en balanserad och hälsosam kost som innehåller mycket vatten och mindre koffein. Genom att äta vissa typer av livsmedel som innehåller långsamma kolhydrater håller man blodsockernivåerna på en stadig nivå och undviker plötsliga toppar och dalar som kan förvärra ångestbesvären, skriver brittiska Metro.

Livsmedel som kan lindra ångest

  • Produkter som innehåller probiotika, exempelvis kefirmjölk, surkål och pickles.
  • Mat med B-vitamin. Finns i bland annat potatis, broccoli, solrosfrön och spenat.
  • Livsmedel som är rika på magnesium som till exempel bönor, nötter, frön, spenat och fullkorn.
  • Produkter rika på zink, till exempel ostron, lever, nötkött, äggula och cashewnötter.
  • Fet fisk som är rik på omega-3, till exempel lax
  • Sparris

Mat kan inte bota ångest

Kom ihåg att maten som nämns ovan inte fungerar som ett substitut för varken läkemedel eller terapi. Du som upplever att du har stora problem med ångest bör söka professionell hjälp.