Är du förstoppad? Här är knepen som sätter fart på magen Bild: Shutterstock

Har du en trög mage? Se hit!

Stressa inte på toaletten

Aj. En förstoppad eller trög mage är verkligen inget vidare. Många lider i onödan eftersom ämnet är lite tabu och inget man så gärna pratar om. Här ger dietist Sofia Antonsson sina bästa tips kring hur du får igång en mage som inte vill samarbeta.

Publicerad 2016-05-19 | Senast ändrad 2016-07-21 | Vardagspuls
  1. Få in mer nyttigt fett i kosten. Fet fisk, nötter och avokado innehåller nyttigt fett som behövs för att hålla magen i gång. Ett tips är att börja dagen med något nyttigt fett, exempelvis en matsked kokosolja, som hjälper till att kicka igång mag- och tarmsystemet på ett bra sätt.
  2. Ät rätt sorts fibrer. Bra för magen är till exempel fibrerna i havre, potatis och ris. Sämre är de fibrer som inte är jäsningsbara exempelvis vete, korn, råg, baljväxter och fruktos.
  3. Gå på signal. Det vill säga gå på toaletten när du känner dig nödig. Vänta inte! Om du tänker att du bara ska svara på de där tio mejlen först har ”toatåget” kanske redan gått.
  4. Ta dig tid. Stressa inte toalettbesöket utan låt det ta sin tid. Att ta med en tidning eller en mobil in på toaletten är faktiskt inte så dumt
  5. Använd en pall. Det kan låta konstigt men det bästa sättet att göra nummer två är att sitta på toaletten med fötterna på en pall och luta sig framåt. Då blir utgången ”rakare” och toalettbesöket mer fullständigt vilket gör stor skillnad vid en uppblåst eller förstoppad mage.
  6. Dra ner på kaffet. Kaffe kan vara bra för att få magen i rörelse men för mycket kaffe kan vara stoppande. Behåll därför den eller de koppar du känner att du behöver för att kunna gå på toaletten, exempelvis morgonkaffet, men försök att dra ner på kaffet överlag.
  7. Börja dagen med citronvatten. Ett bra tips är att börja dagen med ett stort glas citronvatten. Och då bör vattnet vara ljummet för att tarmen lättare ska kunna tillgodogöra sig det. Du kan till exempel värma det en kort stund i vattankokaren. Vätskan och citronen hjälper till att underlätta både matsmältning och tarmrörelse.
  8. Rör på dig. Japp den gamla skrönan om att motion är bra för magen stämmer. Men istället för några få punktinsatser under veckan är det den dagliga vardagsmotionen som gör störst skillnad.
  9. Tillskott av magnesium. Vi gör av med mer magnesium än vi tillför, stress och träning till exempel gör att vi förbränner en hel del magnesium som kroppen behöver. Därför kan det vara en god idé att ta ett tillskott av magnesium till kvällen. Det har en lätt laxerande effekt i tarmen och hjälper ofta till att få igång magen nästföljande morgon.

MER:

5 myter om förstoppning

Därför tar män längre tid på sig på toaletten