De flesta typer av juice och läsk innehåller mycket socker Bild: Johnér

Hur mycket socker dricker vi egentligen?

Dietisten: Så många sockerbitar innehåller våra drycker

Ibland är det lätt att glömma att socker inte bara följer med godis,bakverk och mat. Vardagspuls dietist Jeanette Steijer reder ut hur många sockerbitar det är i våra allra populäraste drycker samt förklarar hur det här med kalorier i dryck och mättnad hänger ihop.

Publicerad 2017-01-31 | Jeanette Steijer

I höstas publicerades en undersökning som visar hur mycket vi svenskar dricker när det kommer till bland annat läsk, juice, vin och öl. Målet med undersökningen, som SIFO gjorde på beställning av Viktväktarna, var att kartlägga hur mycket socker vi får i oss genom det vi dricker.

40 sockerbitar i veckan

Genom att addera veckokonsumtionen av de olika dryckerna kom man fram till att vi får vi oss i genomsnitt 40 sockerbitar per vecka. 40 sockerbitar! För att illustrera detta kan du lägga en hög med 40 sockerbitar framför dig – det är en ganska imponerande hög vi får i oss! Undersökningen visar också att män får i sig mer socker än kvinnor genom dryck.

En annan undersökning som genomfördes av Livsmedelsverket för några år sedan visar att de som drack mest läsk drack så mycket som 4,5 liter i veckan. Det blir ca 135 sockerbitar bara där. Många vill minska på sitt sockerintag och börjar jaga socker överallt i allt från ketchup till inlagda rödbetor men mitt råd är alltid att börja med det uppenbara, det vill säga godis, fikabröd och söta drycker. Visst det finns socker i till exempel ketchup men värdera då hur mycket du äter av det istället.

Experten: Det finns inget sockerberoende

Du blir inte lika mätt av kalorier i dryck

En sockerbov som vi inte alltid tänker på är juicen. Samma undersökning visade att vi i snitt dricker 3,4 glas juice i veckan – det vill säga ca 16 sockerbitar. Juicen är oftast nyttigare än läsk och saft men väl värt att tänka på om man dricker mycket. Ät hellre frukten hel – du får med dig mättande fibrer och mindre mängd socker eftersom du inte smäller i dig motsvarande 2-3 apelsiner på raken eller se till att du din juice är en mix av grönsaker och frukter – oftast lite bättre!

Det är nämligen så att vi inte vår mättnad stimulerad på samma sätt när vi dricker våra kalorier. Vi blir inte lika mätta av de kalorier som finns i juice jämfört med samma kalorimängd i mat.

Drick dig upp i vikt

För personer som vill gå upp i vikt kan det vara bra att dricka kalorier i form av dryck. De flesta av oss behöver ju dock ett ”medvetet återhållsamt” ätande för att inte kilona ska ticka på.

Vatten är ju alla dagar i veckan den bästa måltidsdrycken – smaksätt med skivor av citron, äpple, lite bär, mynta, gurka som får ligga och dra om du vill ha lite smak eller drick kolsyrat med alla smaker som nu finns på marknaden. Välj dina stunder där du njuter av ett glas juice, läsk eller vad det nu är i glaset men låt det inte gå på slentrian varje dag.

Må gott!

Så mycket socker innehåller drycken

Sockerbitar per glas om 2 dl

  • Juice: 4,7 sockerbitar
  • Läsk (Coca Cola): 6,2 sockerbitar
  • Blandsaft: 2.8 sockerbitar
  • Lättöl: 0,3 sockerbitar
  • Rött vin: 0,4 sockerbitar