grösaker soppa höst vikt Bild: Vardagspuls, Pixabay

Dietisten tipsar om smala soppor

”Lagad mat gör dig mättare – satsa på minst en soppdag i veckan”

En soppa är värmande och ofta ganska snäll mat för magen.
Dessutom billig, lättlagad och perfekt för dig som vill hålla igen lite – om du bara undviker grädde och crème fraîche i för stora mängder.
Så satsa på en soppdag i veckan – eller flera – om du vill ha resultat på vågen.

Publicerad 2016-09-19 | Senast ändrad 2017-01-19 | Jeanette Steijer

Det fina med soppor är att man enkelt kan med en hel del grönt. De flesta av oss äter för lite grönsaker, och att laga dem i en soppa är ett bra sätt att komma i gång, och prova nya.

Du kan nästan stoppa ”vad som helst” i en kryddig soppa – och det smakar gott. Ta det du har hemma. En grönsak som börjar se lite trist ut blir god i en soppa, eller prova helt nya grönsaker.

Toppa sedan med bra protein som fisk, räkor, kyckling, köttfärs eller högrev så får du en bra mättnad.

Blir vi mättare av lagad mat?

Det finns forskare som menar att varm och lagad mat – exempelvis soppor och grytor – ger särskilda signaler om mättnad och tillfredsställelse till våra hjärnor. Något man kan förklara genom att blicka långt bakåt i vår utveckling. Att tillreda mat är en unik förmåga som vi människor utvecklat, och de människor som lärde sig det kunde tillgodogöra sig maten bättre – de blev mättare, starkare, snabbare och smartare av maten som lagades över elden.

3 snabba tips

  1. Är du ovan vid att laga mat är soppor perfekt nybörjarmat! De är enkla att göra och du kan hela tiden smaka av rätten.
  2. Laga soppa själv från grunden så slipper du tillsatser som finns i färdiga. Välj gärna ekologisk buljong som bas.
  3. Var sparsam med smörgåsarna till soppan där det ofta springer iväg kalorimässigt om du vill hålla igen.

 4 recept på härliga soppor

Foto: Arla Köket

Överst till vänster – en len rotfruktsoppa. Intill, en riktig barndomsklassiker – ängamat. Nedre raden bjuder på broccolisoppa respektive svampsoppa.