Se sjukgymnasten Jessica Parnevik Muth testa Kristin Kaspersens rörlighet med den unika metoden.

Jessica Parnevik Muth visar flera övningar som hjälper mot rygg- och nackont. Från Vardagspuls den 30 november.

Ryggont sitter ofta i höften

Sjukgymnasten: ”Vi symptombehandlar för mycket”

Har du ont i ryggen? Det behöver inte betyda att att problemet sitter där. Sjukgymnasten Jessica Parnevik Muth menar att man ofta behandlar symptomen istället för själva orsaken till värken.

Publicerad 2015-11-30 | Vardagspuls

Sjukgymnasten Jessica Parnevik Muth är specialiserad på biomekanik och i många år studerat om hur kroppens olika leder och muskler samverkar, från fot till nacke. Hon menar att det är alldeles för vanligt att vi behandlar symptomen istället för orsaken till värk. 

– Jag kan inte säga hur det ser ut generellt, men bland mina patienter kan jag tydligt se att ryggont oftare beror på nedsatt rörlighet i höfterna, ändå behandlar vi ofta där det gör ont. Det leder till att många har ont i onödan, säger Jessica Parnevik Muth.

Ny metod

Jessica har tillsammans med forskarkollegorna Ola Eriksrud, assisterande professor i biomekanik, och Ali Ghelem, personlig tränare, utvecklat ett testsystem, kallat 1080MAP, för att mäta en persons rörlighet och stabilitet tredimensionellt. Genom att testpersonen står på ett ben i taget på en matta och sträcker sig i olika riktningar kan man rita upp en "rörelsebubbla" och se om kroppen är mindre rörlig i en viss riktning. Det är vanligt att man undersöker rörligheten med patienten liggande på en brits, men kroppen fungerar helt annorlunda i stående menar Jessica Parnevik Muth.

– Kroppen reagerar ju på tyngdkraften och påverkar kroppen helt annorlunda när den står upp. Dessutom är kroppen sammanlänkad. Om man har ont i till exempel ländryggen borde man i första hand tänka: vad kompenserar den för? Vilken del av kroppen gör inte det den ska i rörelsen? säger hon.

Rör på dig

Ryggont är en av de vanligaste åkommorna i Sverige. Och problemet växer, något som till stor del hänger ihop med ett allt mer stillasittande liv enligt Jessica Parnevik Muth. Hennes bästa tips för att slippa värk är att ta reda på den egentliga orsaken till smärtan. Finns det någon svag länk i rörelsekedjan som den onda kroppsdelen kan kompensera för? Men det är också viktigt att vi kan övar upp vår rörlighet och stabilitet i alla riktningar.

– Ta mikropauser. Ställ dig upp och rör på höfterna i sidled, rotation och fram och tillbaka, gärna til musik. Du har ett stort muskelpaket runt höfterna som kan göra en stor del av arbetet i stället för att du ska slita ner lederna som har små muskler. Fungerar höfterna som de ska kan det hjälpa mot ryggont och problem med både knän och nacke. Rörliga höfter kan göra underverk.

Vill du veta mer om metoden?

Metoden som Jessica Parnevik Muth varit med och utvecklat heter 1080MAP. Du kan läsa mer om den här.