Juce eller smothie kan ställa till det för IBS-magen Bild: Johnér

Juice och smoothies för känsliga magar

IBS-experten Sofia Antonsson om att välja rätt sort

Reagerar din mage när du druckit juice eller smoothie? Då kan det bero på fruktsockret. Dietisten Sofia Antonsson reder ut vad som är bra och dåligt i den snåriga juicedjungeln.

Publicerad 2017-01-18 | Senast ändrad 2017-05-11 | Sofia Antonsson

Det mixas, pressas och hackas. Juicetrenden har formligen exploderat och i vart och vartannat gathörn går det numera att få sig både powerdrinks, smoothies, hälsoshots och gröna juicer. Å visst är det både gott och nyttigt men frågan är om det kanske kan bli lite för mycket av det goda?

Nja, det beror egentligen helt på ingredienserna, hur mycket och hur ofta du dricker. För en känslig mage kan det bli lite tufft och då gäller det först och främst att välja rätt ingredienser.

Grönsaksjuice bra för den känsliga magen

För dig som är känslig för fruktos eller fruktsocker är grönsaksjuicer att rekommendera. Vill du ha en sötare smak kan du använda kiwi, banan, apelsin, hallon och blåbär i mindre mängd. Är du inte känslig för fruktsockret är det däremot fritt fram att använda större mängder frukter och bär. Se upp med äpple och päron bara, de har en benägenhet att göra magen orolig.

Grönsakerna då? Jo, juice gjord på enbart grönsaker är ofta snällare mot magen, men också lite mer hard core med kraftigare smak som man kan behöva vänja sig vid. Här kan du använda t ex spenat, grönkål, broccolibuketter, morot, tomat, paprika och citron är snälla mot magen. Selleri och rödbeta kan vara tuffare.

Testa dig fram

Pulver med spirulina, maca, baobab, havtorn, vete- och korngräs brukar fungera eftersom de tillsätts i relativt små mängder. Så, här gäller det som vanligt att testa sig fram för att se vilken juicesort som passar dig bäst; grönsaks- frukt eller en blandning!