Många vet nog inte ens vad K-vitaminet är till för. Men faktum är att det är livsviktigt.

Publicerad 2016-04-21 | Vardagspuls

En av de stora doldisarna i vitaminfamiljen, K-vitaminet, behöver kroppen bland annat för att blodets koagulering ska fungera som den ska och för att få bättre bentäthet. Att drabbas av brist på vitamin K är mycket ovanligt och det kan vara en förklaring till att det här viktiga vitaminet är lite förbisett. Men det kan vara bra att veta vilka livsmedel som är bra källor till vitaminet.
Framför allt är det bladgrönsaker som spenat och mangold som innehåller mycket vitamin K. Men också broccoli, rapsolja, grönkål, brysselkål och pesto är riktigt bra K vitamin-källor.
Bland livsmedel som innehåller måttliga mängder K-vitamin hittar du squash, sparris, gurka, avokado, oliolja, äggula, kyckling och kalkon.

Bra kombinationer

Förutom att välja bra livsmedel är det bra om man lär sig att kombinera dem på rätt sätt. Vissa livsmedel gör att andra blir mer hälsosamma i kombination. Den effekten får du om du äter något som är rikt på K-vitamin (se ovan) tillsammans med något som är rikt på kalcium, till exempel mjölkprodukter, dill, persilja eller sojabönor. Eftersom vitamin K och D hjälper kroppen att flytta in kalcium i skelettet blir kombinationen en måltid som ger starkare ben.

Källa: Livsmedelsverket