sommarlugn Bild: Johnér

Ta det nu riktigt lugnt

Bästa knepen för en avkopplande semester

Äntligen semester och det ska bli sååå skönt! Eller hur?
Snarare ett flängande land och rike runt för att göra släkten nöjd. Samtidigt som du blir hela familjens uppassare. Och dessutom ska hinna med allt det där som annars inte blir gjort.
Följ de här knepen – och ta det lugnt.

Publicerad 2015-06-26 | Vardagspuls

1. Följ dina rutiner

Det är lätt att semestermorgnar blir sovmorgnar, men försök att komma upp i tid fast du är ledig. Rutiner och fasta tider skapar ro och gör dessutom att du sover bättre. Också magen mår bra av fasta tider. Och så tar du ju vara på dagsljuset och må bra-hormonet serotonin.

2. Kläm inte in mer semester än du kan hantera

Det är helt ok att vara ledig hemma också. Man behöver inte hajka runt och hälsa på hela världen. Att ligga i soffan och äntligen hinna läsa den där boken är också värsta livs-kvalitén. Eller bara häng med dem som du verkligen vill vara med. Alltså –  skippa alla besöksmåsten.

3. Sluta vara perfekt

När man väl är hemma hela dagarna är det lätt att få upp ögonen för skiten i hörnen. Passa dig så du inte fastnar i semester-städfällan. Städa skåpen, röja garderoben – plocka, fixa, dona bara för att du har det framför ögonen. Försök att verkligen strunta i det. Snart är kvällarna mörka och då syns det inte längre.

4. Säg nej och delegera

Brukar du bli familjens slav på semestern? Se till att alla drar sitt strå till stacken. Dela upp matlagningen t ex och se till att involvera barnen också. Annars blir det du som får ägna dagarna åt att steka pannkakor och koka makaroner. Fillunch är också helt ok.

5. Skippa tekniken

Ja, det är svårt att stänga av mobilen och datorn, men försök på allvar att inte använda dem mer än abdolut nödvändigt. När den första abstinensen har lagt sig är det såå skönt att inte vara slav under tekniken.

Experten: Så håller ni sams under semestern

6. Rör på dig

Kanske det sista du har lust med när du äntligen ska få ta det lugnt, men att röra på kroppen kan faktiskt få dig att bli ännu gladare. Forskning visar att träning kan boosta ditt humör i upp till 12 timmar efteråt.