sommarlugn Bild: Johnér

Så varvar du ner inför semestern

Christina Stielli ger dig råd för en stressfri sommar

Första dagen på semestern men hjärnan går fortfarande på högvarv. Kanske måste du till och med ägna första veckan åt att komma ner i varv. Så behöver det inte vara! Christina Stielli ger här sina bästa tips på hur du varvar ner inför och på semestern.

Publicerad 2017-07-02 | Agnes Loman

Semestertider ska ju betyda att man faktiskt har lite extra tid. Antingen att slappa i hängmattan eller hinna med att träna inför det där loppet du ska springa. Tyvärr kan semestern för många betyda extra mycket stress både innan det är dags och under själva semestern. Christina Stielli är föreläsare och inspiratör med stor erfarenhet av personalansvar och författare som bland annat skrivit boken ”Skapa arbetsglädje”.

– Ett av de vanligaste misstagen man gör är att tänka att man ska ha rent bord när man går på semester. Det är inte hållbart, istället ska man sänka ribban innan semestern och börja varva ner, säger hon. 

Kroppen behöver återhämtning

Enligt Christina Stielli ska nedtrappningen inför semestern börja redan två veckor innan man jobbar sin sista dag. Att inte ta på sig nya arbetsuppgifter och istället fokusera på att avsluta det man redan påbörjat och att sätta ett autosvar på mejlen med den informationen är två saker man kan försöka göra.

– Det är så klart inte alla som har den möjligheten, men kan man så är det bra. För i slutändan så står vi där ändå med en kropp som fungerar som den gör och behöver tid för återhämtning, säger Christina Stielli.

Några andra saker man kan göra för att förbereda kroppen för semester är att äta lunch i solen, ta med familjen på en middagspicknick och försöka gå hem lite tidigare under den sista veckan.

– Det är viktigt att ta eget ansvar för att varva ner, det är ingenting som händer automatiskt bara för att det står semester i kalendern, råder Christina Stielli.

Kontraster och miljöombyte är viktigt 

Kanske har din semester redan börjat och det är försent att förbereda sig? Det finns några viktiga saker att tänka på även i början av semestern för att kroppen ska få återhämtning.

– De tre första dagarna på semestern är det bra att inte planera in för mycket så man kan varva ner. Hur man bäst varvar ner beror på vad man har för jobb och då kan man tänka på kontraster. Har du ett stillasittande jobb, rör på dig. Har du ett jobb där du är aktivt, gör något lugnt, säger Christina Stielli.

För att få kroppen att varva ner kan man också ge sig själv ett miljöombyte.

– Man behöver inte åka till Maldiverna, det kan räcka med att besöka grannstaden och se något nytt.

Kom överens med chefen

I en tid då alla är uppkopplade och ständigt kontaktbara är det viktigt att veta vad som gäller för din semester. Här tycker Christina Stielli att Sverige har hamnat på efterkälken.

– Det är konstigt att inte fler företag har en tillgänglighetspolicy som finns på många platser i Europa. När du går på semester ska det vara kristallklart vad som förväntas av dig när det kommer till hur tillgänglig du ska vara under din semester, tycker Christina Stielli.

Om du behöver vara tillgänglig kan det vara bra att avsätta en eftermiddag i veckan då du svarar på mejl eller ringer jobbsamtal. Om du inte förväntas göra det här: gör det inte!

– Ta bort jobbmejlen ur telefonen, stäng av ditt mobilsvar. Det tar tid för kroppen att börja slappna av igen om semestern avbryts av jobbet, säger Christina Stielli.

Christinas 8 tips för en lugn semester

  1. Trappa ner på jobbet! Färdigställ påbörjade arbeten och ta inte på dig massa nytt veckorna innan semestern.
  2. Skapa semesterkänsla! Vänta inte med alla sommaraktiviteter till semestern utan drick en kaffe i solen under arbetsdagen.
  3. Prata med chefen! Det ska vara tydligt från din arbetsplats vad som förväntas av dig under semestern.
  4. Stäng av jobbmejlen! Om du inte förväntas vara tillgänglig – var inte det.
  5. Planera in tid för ingenting. Låt de tre första semesterdagarna vara rena. Sov länge och vila upp dig.
  6. Miljöombyte och kontraster. Se och gör något helt nytt som inte ingår i din vardagsrutin.
  7. Sammanhängande semester. Det är mer gynnsamt att ha en sammanhängande semester om det går, runt tre veckor eller mer.
  8. Gör saker för din egen skull. Semestern ska vara en egoistisk latperiod. Träna på att ligga på soffan och låta gräset växa.