kosttillskott vardagspuls livsmedelsverket Bild: Johnér

Kosttillskott kan göra dig sjuk – ät det här istället

Höga doser kan ge akuta besvär

Många äter kosttillskott för att undvika näringsbrist. Men piller kan inte ersätta en bra och balanserad kost. Faktum är att kosttillskott i värsta fall kan bli farligt. Cina Andersson, 51, fick skyhöga levervärden efter att ha ätit tillskott av vitamin D, A och K i flera år.
– Läkaren sa att mina levervärden såg ut som om jag druckit en flaska sprit om dagen.

Publicerad 2016-06-16 | Vardagspuls

I Sverige köper vi kosttillskott för över 2 miljarder kronor om året. Främst är det multivitaminer som innehåller flera olika vitaminer och mineraler som vi storkonsumerar, skriver 1177 Vårdguiden. Men det finns inga belägg för att det här verkligen hjälper oss att hålla oss pigga och friska. Livsmedelsverket har tidigare i år deklarerat att många äter tillskott helt i onödan.
– Vi vet väldigt lite om huruvida intag av multivitaminer har någon betydelse för hälsan. Det finns inget som tyder på att kosttillsskott ersätter en balanserad kost, säger Susanne Rautiainen Lagerström, forskare i nutritionsepidemiologi vid Karolinska institutet, till tidningen 1177 Vårdguiden.

Hon anser att vitaminer och mineraler är bäst att få i sig via maten. Kroppen kan nämligen lättare tillgodogöra sig de viktiga ämnena om de kommer från mat och inte piller. Dessutom är det lätt att överdosera kosttillskott då de består av väldigt koncentrerade ämnen. Störst risk är det att överdosera fettlösliga vitaminer som A, D och E. Höga doser av A- och D-vitamin kan ge akuta besvär som illamående, kräkningar och huvudvärk, njurproblem och i förlängningen benskörhet medan ett för högt intag av E-vitamin har kopplats till förhöjd risk för vissa cancerformer och hjärnblödning.

Cina blev akut förgiftad

I senaste numret av 1177 Vårdguidens tidning berättar 51-åriga Cina Andersson hur hon blev akut sjuk efter att ha ätit tillskott av vitamin A, D och E i fem års tid.
– Jag prenumererade på D-vitamin, säger hon till tidningen.

Hon var också en storkonsument av vitaminpiller från apotek och hälsokostaffärer och kände inte till att överdosering av vitaminpreparaten kan överbelasta levern hårt.

Det var efter att ha känt sig trött under en period som Cina Andersson började äta kosttillskott. Men en morgon, fem år senare, snurrade bara allt. Hos läkaren konstaterades att hon hade skyhöga levervärden.
– Dina levervärden ser ut som om du dricker en flaska sprit om dagen, sa läkaren, berättar Cina som knappt drack någon alkohol alls. 

I tre månader efteråt var hon sjukskriven. Hon fick inte dricka alkohol och var tvungen att hålla sig till en strikt diet med väldigt lite fett. I dag mår hon bra igen och har istället för pillren börjat med sina egna vitamindrinkar – egenpressade grönsaksjuicer.
– Man tror att allt är så hälsosamt på apoteket fast det som finns i mataffärens grönsaksdisk är mycket nyttigare.

MER:

Livsmedelsverket – många äter kosttillskott helt i onödan

Superkällan till D-vitamin

Sarkopeni – sjukdomen som sänker livskvaliteten för äldre

6 tips på D-vitaminkällor

  • Ägg
  • Kantareller
  • Fet fisk
  • D-vitaminberikad havredryck
  • D-vitaminberikade mjölkprodukter
  • Margarin

    Glöm inte bort att även solen ger D-vitamin, så se till att vistas lite ute varje dag!

    Källa: Livsmedelsverket

Här finns K-vitamin

  • Mejeriprodukter
  • Äggula
  • Kål
  • Gröna bladgrönsaker
  • Lever
  • Kött

Källa: Livsmedelsverket

Bra A-vitamin-källor

  • Inälvsmat, främst lever
  • Ost
  • Ägg
  • Matfett
  • Spenat (innehåller mycket rika på betakaroten som kroppen kan omvandla till A-vitamin)
  • Morötter (innehåller mycket rika på betakaroten som kroppen kan omvandla till A-vitamin)

Källa: Livsmedelsverket

  • Fisk
  • Kött
  • Skaldjur
  • Ägg
  • Lever
  • Mjölk
  • Ost

Källa: Livsmedelsverket