Lite jord kan hjälpa tarmbakterierna på traven Bild: Johnér och Pixabay

8 tips för en glad tarmflora

"Lite skit rensar magen"

Hur ska man egentligen äta för att få en så glad tarmflora som möjligt? Här är några saker som gör dina tarmbakterier gladare – och ledsnare.

Publicerad 2016-07-04 | Senast ändrad 2017-07-20 | Vardagspuls

Alla vill vi ha en frisk tarmflora men det är inte alltid så enkelt att veta exakt vad man ska äta för att floran ska ha det så bra som möjligt. Vilka magbakterier vi har påverkar vår vikt, vitaminproduktion och vårt immunförsvar men också vår risk att drabbas av sjukdomar som till exempel diabetes och hjärtsjukdom. Vår livsstil påverkar med andra ord hur våra magbakterier mår och nuförtiden är det vanligt att många är överviktiga för att de har just en dålig tarmflora.

Dina tarmbakterier kan få dig att prestera bättre på träningspasset

Ett annat problem är att vår tarmflora inte är så varierad som den borde vara. Överdriven hygien, snabbmat och för lite grönsaker är några av förklaringarna till det enligt tidningen Land som i en artikel sammanfattat viktiga råd från genetikprofessorn Tim Spector, som forskat en hel del om tarmfloran, och antropologen Jeff Leach.

Vardagspuls har tagit del av några av råden för en friskare tarmflora.

Satsa på det här för en glad tarmflora

  1. Frossa i grönsaker. Satsa på fiberrika grönsaker och kom ihåg att det är i de grova delarna de fibrer finns som ger extra näring åt dina tarmbakterier. Lök i alla former är också bra.
  2. Ät frukt och bär. Allra bäst är det om du äter dem hela. Att mixa dem i en smoothie är också bra!

    Anna Ottossons gröna smoothie

  3. Mjölkprodukter. Speciellt opastöriserade produkter, till exempel mögelost, uppskattas särskilt eftersom där finns bakterier som gör magen glad enligt Tim Spector.
  4. Jord. Ja, du läser faktiskt rätt. Att få i sig en gnutta jord från potatisen eller moroten du gräver upp ur trädgårdslandet kan hjälpa dina magbakterier på traven. Lite skit rensar alltid magen…Observera att det kan vara farligt att äta potatisskal från ruttna potatisar.


    Potatisskal från ruttna potatisar kan vara livsfarligt

  5. Se till att vara lite småhungrig. Det är faktiskt bra att gå runt och vara lite hungrig eftersom tarmfloran bra av att få vila lite. Enligt Tim Spector ska du inte småäta utan satsa på rejäla mål när du väl äter.
  6. Koka inte sönder dina grönsaker. Dina bakterier tycker om grönsaker med lite tuggmotstånd eftersom tarmen får jobba lite mer då.
  7. Öppna fönstren i ditt hem. Enligt antropologen Jeff Leach ska vi vädra emellanåt eftersom det då kommer in bakterier i hemmet som är positiva för tarmfloran.
  8. Variera din kost. Det behöver inte vara svårare än så. Genom att äta varierat får du i dig olika sorters bakterier.

Och det här ska du undvika

Enligt Tim Spector ska man undvika snabba kolhydrater i form av ris, socker och vitt mjöl eftersom de gynnar inflammationsdrivande bakterier. Inte heller färdigmat som till exempel hamburgare, och pizza anses vara någon höjdare eftersom de ofta innehåller emulgeringsmedel som främjar dåliga bakterier. Antibiotika är ingen höjdare för vår tarmflora eftersom den riskerar att förstöra balansen. Använd bara antibiotika om du absolut måste.

Källor: Land, Daily Mail