Bild: Johnér och Pixabay

8 tips för en glad tarmflora

"Lite skit rensar magen"

Hur ska man egentligen äta för att få en så glad tarmflora som möjligt? Här är några saker som gör dina tarmbakterier gladare – och ledsnare.

Publicerad 2016-07-04 | Vardagspuls

Alla vill vi ha en frisk tarmflora men det är inte alltid så enkelt att veta exakt vad man ska äta för att floran ska ha det så bra som möjligt. Vilka magbakterier vi har påverkar vår vikt, vitaminproduktion och vårt immunförsvar men också vår risk att drabbas av sjukdomar som till exempel diabetes och hjärtsjukdom. Vår livsstil påverkar med andra ord hur våra magbakterier mår och nuförtiden är det vanligt att många är överviktiga för att de har just en dålig tarmflora.

Dina tarmbakterier kan få dig att prestera bättre på träningspasset

Ett annat problem är att vår tarmflora inte är så varierad som den borde vara. Överdriven hygien, snabbmat och för lite grönsaker är några av förklaringarna till det enligt tidningen Land som i en artikel sammanfattat viktiga råd från genetikprofessorn Tim Spector, som forskat en hel del om tarmfloran, och antropologen Jeff Leach.

Vardagspuls har tagit del av några av råden för en friskare tarmflora.

Satsa på det här för en glad tarmflora

  1. Frossa i grönsaker. Satsa på fiberrika grönsaker och kom ihåg att det är i de grova delarna de fibrer finns som ger extra näring åt dina tarmbakterier. Lök i alla former är också bra.
  2. Ät frukt och bär. Allra bäst är det om du äter dem hela. Att mixa dem i en smoothie är också bra!

    Anna Ottossons gröna smoothie

  3. Mjölkprodukter. Speciellt opastöriserade produkter, till exempel mögelost, uppskattas särskilt eftersom där finns bakterier som gör magen glad enligt Tim Spector.
  4. Jord. Ja, du läser faktiskt rätt. Att få i sig en gnutta jord från potatisen eller moroten du gräver upp ur trädgårdslandet kan hjälpa dina magbakterier på traven. Lite skit rensar alltid magen…Observera att det kan vara farligt att äta potatisskal från ruttna potatisar.


    Potatisskal från ruttna potatisar kan vara livsfarligt

  5. Se till att vara lite småhungrig. Det är faktiskt bra att gå runt och vara lite hungrig eftersom tarmfloran bra av att få vila lite. Enligt Tim Spector ska du inte småäta utan satsa på rejäla mål när du väl äter.
  6. Koka inte sönder dina grönsaker. Dina bakterier tycker om grönsaker med lite tuggmotstånd eftersom tarmen får jobba lite mer då.
  7. Öppna fönstren i ditt hem. Enligt antropologen Jeff Leach ska vi vädra emellanåt eftersom det då kommer in bakterier i hemmet som är positiva för tarmfloran.
  8. Variera din kost. Det behöver inte vara svårare än så. Genom att äta varierat får du i dig olika sorters bakterier.

Och det här ska du undvika

Enligt Tim Spector ska man undvika snabba kolhydrater i form av ris, socker och vitt mjöl eftersom de gynnar inflammationsdrivande bakterier. Inte heller färdigmat som till exempel hamburgare, och pizza anses vara någon höjdare eftersom de ofta innehåller emulgeringsmedel som främjar dåliga bakterier. Antibiotika är ingen höjdare för vår tarmflora eftersom den riskerar att förstöra balansen. Använd bara antibiotika om du absolut måste.

Källor: Land, Daily Mail

Kosten gör skillnad

Bild: Johnér Bildbyrå

Dina magbakterier säger "Nej tack" till snabbmat

KROPP & HÄLSA Är pizza, korv och pommes frites en stor del av din dagliga meny? En färsk studie visar att dina magbakterier gärna vill ha ett ord med i laget.

Så funkar det

Bild: Johnér

6 myter om gluten – och hur det egentligen ligger till

KROPP & HÄLSA Vad är skillnaden mellan glutenintolerans och veteallergi? Och mår verkligen alla bättre av glutenfri kost?

Chatt med dietisten

Bild: Johnér, Ibsfri.se

Dietisten: Okej med fredagsmys i rimliga mängder

Vad kan du enkelt byta ut för en nyttigare vardag? Dietisten Sofia Antonsson svarade på tittarfrågor.

      IBS

      Minska IBS-besvären

      Bild: Johnér

      Ät det här för en glad mage

      KROPP & HÄLSA Här är receptet för en välmående mage enligt en ny studie. Dietisten tipsar om vad du bör och inte bör äta.

      Faraos IBS-mage:

      Bild: Vardagspuls

      ”Jag äter onyttigt med måtta”

      I våras fick Farao hjälp av dietisten Sofia Antonsson med sina IBS-besvär. Då åt han allt fel. Se hur det har gått.

      Svullen & uppblåst?

      Bild: Johnér Bildbyrå

      5 livsmedel som kan ge ballongmage

      KROPP & HÄLSA Visste du att det finns en rad livsmedel som kan orsaka gasig och svullen mage? Kolla in listan och byt till de smarta alternativen.

      Sov gott

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maten som får dig att sova bättre

      KROPP & HÄLSA Visste du att din kost gör stor skillnad för din sömn? Kolla in vad du borde ha med på inköpslistan.

      Så gör du

      Bild: Johnér

      10 tips – så får du en mage i balans

      KROPP & HÄLSA Lider du av orolig mage? Här hittar du tio smarta tips på hur du redan nu kan få en mer harmonisk mage.

      Enkla byten

      Bild: Johnér

      Byt ut frukostvanorna för en nyttigare livsstil

      KROPP & HÄLSA Dietisten Sofia Antonsson tipsar om livsmedel att byta ut för en nyttigare och god frukost.

      Lär dig mer

      Bild: TT

      Magen – så funkar den

      KROPP & HÄLSA Vet du hur magen fungerar – egentligen? Vi tar det från början och hela vägen till "måste gå på toa".

      Semestermage

      Bild: Johnér

      Bästa tipsen mot en strejkande semestermage

      KROPP & HÄLSA Nya rätter, konstiga tider och främmande bakterier. På semesterresan är det vanligt att magen går i strejk. Så här får du ordning på den.

      Bild: Vardagspuls

      Bra mat för känsliga magar

      KLIPP Läkaren Viveca Gyberg och dietisten Sofia Antonsson reder ut diagnosen IBS och tipsar om mat som är bra att äta för dig som har känslig mage. Och varnar för det du absolut inte ska stoppa i dig.